Sökning: "The three didactic questions"

Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade orden The three didactic questions.

  1. 11. Allt startar i relationen : En intervjustudie om hur lärare arbetar med att stärka elevers tillit till den egna förmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Andersson; [2023]
    Nyckelord :trust; ability; the didactic triangle; relation; students; tillit; förmåga; didaktiska triangeln; relation; elever;

    Sammanfattning : Abstract  The aim of this study was to find whether teachers at intermediate level work with enforcing students’ trust in their own ability. The study is based on the Swedish curriculum Lgr22 and the theoretical model ‘the didactic triangle’. The research questions were built based on the triangle and the curriculum. LÄS MER

  2. 12. "Med ett helt samhälle på sina axlar" : En kvalitativ textanalys om hur män och kvinnor framställs i tre romaner och deras didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Jansson; Miranda Gomes Bryttmar; [2023]
    Nyckelord :didactic potential; fiction novels; gender; high school; stereotypes;

    Sammanfattning : Skolverket (2022) emphasizes how important it is to take part of different texts that highlight human terms, identities and life issues. The purpose of this study is to understand how men and women are represented in three fiction novels that are used by active Swedish teachers in high school, and what didactic potential the novels have. LÄS MER

  3. 13. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  4. 14. "Man ska bli glad när man kommer in dit" : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av vad som utgör en meningsfull fritidsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Martin Strandberg Ramos; Sasha Ytterskog Leander; [2023]
    Nyckelord :student perspective; play and learning; leisure time didactics; meaningful leisure time; elevperspektiv; lek och lärande; fritidshemsdidaktik; meningsfull fritid;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to research relating to the perspective of what students consider important to conduct the leisure-time centre so as to ensure a meaningful leisure time. The focus of the study in in highlighting the views and opinions of the students. LÄS MER

  5. 15. Fakta konta diskussioner : Elevperspektiv på undervisningsmetoder inom religionskunskap på gymnasienivå

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Aleksandr Ter-Petrosyan; [2023]
    Nyckelord :Religious education; The interpretive approach; Safe space; classroom discussions; religious Didactics teaching strategies; Religionsdidaktik; klassrumsdiskussioner; den tolkande ansatsen; trygg miljö; religionsudnervisning;

    Sammanfattning : Abstract   This study aims to investigate students' perspectives on three teaching methods within the subject of religious education at upper secondary school: factual teaching, discussions, and meetings with religious representatives. Employing a deductive approach and utilizing Robert Jackson's interpretive approach as the primary theoretical framework, the study explores students' own experiences with these methods. LÄS MER