Sökning: "Utländska lärare i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Utländska lärare i sverige.

  1. 1. “Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lina Kramen; Mai Alsabouni; [2023-08-28]
    Nyckelord :Utländska lärare; utländsk bakgrund; värdegrund; värdegrundsarbete; fostransuppdrag; grundskolan; lärarens agens;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, särskilt när det gäller internationella aspekter av värdegrundsarbete och integration av elever med utländsk bakgrund. Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra utlandsfödda lärarnas röster och undersöka hur lärare med utländsk bakgrund själva uppfattar sin roll i skolans värdegrundsarbete. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa nyanlända elever i ämnet engelska : Utmaningar för engelsklärare som undervisar nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ahmad Saleh; Roua Abohassan; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; kartläggning; digitala verktyg; ordinarie undervisning.;

    Sammanfattning :    Denna studie diskuterar de utmaningar som engelsklärare står inför undervisning av nyanlända elever i Sverige och behandlar även faktorer som påverkar inlärningen för denna elevgrupp. Dessa faktorer inkluderar både skolrelaterade aspekter och andra faktorer såsom elevernas sociala och kulturella bakgrund samt varaktigheten av deras vistelse i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  4. 4. Svårigheter och utmaningar för elever med svenska som andraspråk i naturvetenskapliga ämnen : En intervjustudie med elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hazar Thieb; Hafud Al-Khazraji; [2022]
    Nyckelord :högstadieelever; utländsk bakgrund; naturvetenskapliga ämnena; utmaningar; anpassningar; andraspråk; vetenskapliga begreppen.;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om de svårigheter och utmaningar som högstadieelever med utländsk bakgrund står inför när de lär sig de naturvetenskapliga ämnena. Uppsatsen handlar även om faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, såsom social och ekonomisk bakgrund och elevernas ålder när de kom till Sverige. LÄS MER

  5. 5. En litteraturstudie om hur klimatundervisningen skiljer sig mellan olika länder : Vad beror det på och vilka konsekvenser kan det ha på högstadieelever?

    L1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anton Tärnström; Hugo Sahlin; [2022]
    Nyckelord :Klimatångest; Klimatundervisning; Geografi; Klimatfrågan; Läroplan; Högstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur undervisning om klimatet framställs på högstadiet i olika länder runt om i världen, vad skillnaderna mellan länderna beror på samt vad för konsekvenser klimatundervisningen kan få på elever. Litteraturen som studien är baserad på kommer från olika länder som varit ledande inom forskning för klimatundervisning. LÄS MER