Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 201 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. En analys av hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja : I kommunikation mot slutkonsument

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Johansson; Lova Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Transparency; textile value chain; end consumer; communication; producer responsibility; sustainability; textile industry; slow fashion; Transparens; textila värdekedjan; slutkonsument; kommunikation; producentansvar; hållbarhet; textilindustri; slow fashion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja för att kommunicera de sociala- och miljömässiga avtryck som verksamheten medför. Studiens resultat kan förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om hur trovärdighet och tydlighet kan uppnås/användas för att förbättra kommunikationen från företag till konsument. LÄS MER

  2. 22. Flygstridsledarutbildningen : Utvecklingsmöjlighter i en förändrad omvärld.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Daniel Lundgren; Emil Johansson; [2022]
    Nyckelord :Flygstridsledare; Utbildning; Resursbaserat; Urval; Rekrytering; Resurser; Resursbrist; Effektivitet; Pedagogik; Värdekedja; Flygsäkerhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka varför elever inte klarar av att genomförautbildningen till flygstridsledare i Försvarsmakten. En resurskrävande utbildning med testade elever, bra tekniska förutsättningar, och en hög lärartäthet. Trots detta avskiljs upp mot 38%av eleverna under olika skeden i utbildningen. LÄS MER

  3. 23. Hållbara aktiviteter inom inköpsfunktionen : En kvalitativ studie på svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lisa Hartmann Gyllenhammar; Matilda Cederberg; Cecilia Karsberg; [2022]
    Nyckelord :Purchasing; Purchasing role; Sustainability; Sustainable development; Textile value chain; Fashion industry; Strategies; SSCM; Inköp; Inköpsrollen; Hållbarhet; Hållbar utveckling; Textil värdekedja; Modeindustrin; Strategier; SSCM;

    Sammanfattning : Introduktion: Textilbranschen är en av de industrier som har störst negativ påverkan på miljön och sociala förhållanden. Detta har mynnat ut i att det i dagens samhälle finns efterfrågan och förväntningar på industrin att förändras, både för planetens bästa men även för företagens överlevnad. LÄS MER

  4. 24. Upcycling av second hand textil : Att utveckla en ny värdekedja baserat på överblivna material

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maria Correa Miranda; Inela Avdija; [2022]
    Nyckelord :Second hand; Upcycling; Value chain; Reuse; Design; Redesign; Social entrepreneurship; Business Model Canvas; SWOT-analysis; Remanufracture; Second hand; Upcycling; Värdekedja; Återanvändning; Design; Redesign; Social entreprenörskap; Business Model Canvas; SWOT-analys; Återtillverkning;

    Sammanfattning : Syfte Rapportens syften var att undersöka möjligheter för att ta fram en upcyclingskollektion i Sverige, där materialet är överbliven och obrukad andrahandstextil som Human Bridge samlat in. Metod En kvalitativ forskningsstrategi med induktiv forskningsprocess har använts som metodansats. LÄS MER

  5. 25. Hållbara och konkurrenskraftiga : En fallstudie vid multinationella företag inom palmoljeindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Johan Wennermark; Axel Vinberg; [2022]
    Nyckelord :Hållbar värdekedja; Hållbarhet; Konkurrenskraft; Triple bottom line; Palmolja.;

    Sammanfattning : Globaliseringen är något som påverkat världen på många sätt, bland annat genom en ökad levnadsstandard. Tyvärr har detta skett på bekostnad av miljömässiga och sociala förhållanden. LÄS MER