Sökning: "a place for children"

Visar resultat 11 - 15 av 1219 uppsatser innehållade orden a place for children.

  1. 11. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 12. "Man blir en gladare och friskare människa av körsång" : En kvalitativ innehållsanalys om religiösa organisationers arrangerade aktiviteter och hur dessa marknadsförs

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emilia Fransson; [2024]
    Nyckelord :Religious organizations; Activities; Internet; Website; Marketing; Content Analysis;

    Sammanfattning : The present study has two aims. Firstly, it investigates whether religious organizations in the Stockholm area have adapted and designed activities for different target groups. Secondly, it explores the means by which such activities are marketed. LÄS MER

  3. 13. Barn under samhällets vingar : Den sociala barnavården i Kalmar, Arby och Dörby under åren 1926–1931 och 1946–1951

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Angelica Wickman Tiller; [2024]
    Nyckelord :Fosterbarn; Fosterfamilj; Barnavårdsnämnd; Omplacering; Barnavårdslag;

    Sammanfattning : This study aims to examine aspects related to children who were taken into custody by the Child Welfare Council in the city of Kalmar, as well as the countryside communities of Dörby and Arby, during the years 1926-1931 and 1946-1951. The study highlights the social vulnerability that followed and the circumstances in which the children and parents found themselves in, which influenced their placement. LÄS MER

  4. 14. Så här arbetar vi med barnen på skyddat boenden : En kvalitativ studie om de som arbetar med barn på skyddat boende samt deras syn och tankar på den kommande lagändringen om stärkta rättigheter för barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alma Johansson; Emilia Walette; [2024]
    Nyckelord :staff in protected housing; discretion; children experiencing violence; professional competence; professionals; protected housing; personal på skyddat boende; handlingsutrymme; barn som upplever våld; yrkeskompetens; professionella; skyddat boende;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att undersöka hur personal på skyddat boende upplever sitt nuvarande arbete med barnen samt hur de tror att deras arbete kan påverkas av de nya lagändringarna som framförs i propositionen “Stärkta rättigheter för barn och vuxna i skyddat boende”, med utgångspunkt i att barn ska få egna placeringsbeslut. Empirin har samlats in genom intervjuer med åtta personal på olika skyddade boenden, såväl ideella som privata. LÄS MER

  5. 15. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER