Sökning: "adhd och lidande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden adhd och lidande.

  1. 1. Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Réka Salat; Angela Jordenvall; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor; vårdnadshavare; skolupplevelser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. ADHD hos kvinnor: hälsoupplevelser och strategier vid ohälsa : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Cornelia Strömberg; Emma Buskas; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Health experience; Strategies; Women; ADHD; Hälsoupplevelser; Kvinnor; Strategier;

    Sammanfattning : Bakgrund   ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsvariation vars karaktäristiska symtom är en kombination av ouppmärksamhet, hyperaktivitet och bristande impulskontroll. ADHD är vanligare bland pojkar under 18 år, men könsfördelningen jämnar ut sig hos patienter över 18 år. LÄS MER

  3. 3. Vuxenlivet med ADHD:Upplevelser och behov för stöd och förståelse : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Wiveka Andersen; Anna Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Adult; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Care; Experience; adhd; attention deficit hyperactivity disorder; omvårdnad; upplevelse; vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) tillhör gruppen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kärnsymtomen hos vuxna med ADHD innebär svårigheter med uppmärksamhet med eller utan samtidig impulsivitet och överaktivitet. LÄS MER

  4. 4. Beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner i skolan och deras effekt för barn och unga med ADHD

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Erika Nilsson; [2022]
    Nyckelord :arbetsterapi; intervention; barn; ADHD; skola; skolmiljö; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna hos barn och unga vilket kan påverka individens förmåga till aktivitet och delaktighet. En vanlig konsekvens är att barnet kan få svårt att klara skolgången vilket skapar lidande för eleven och familjen, samt utgör en stor kostnad för samhället. LÄS MER

  5. 5. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Matilda Davidsson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; children; adolescents; socioeconomic and cultural factors; ethnicity; bias; perceptions; inequality; ADHD; barn; tonåringar; socioekonomiska och kulturella faktorer; etnicitet; bias; uppfattningar; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER