Sökning: "aesthetic learning"

Visar resultat 16 - 20 av 229 uppsatser innehållade orden aesthetic learning.

  1. 16. ”Man kan uttrycka sig på många olika sätt, där dans är ett av dem” : - en undersökning av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :AnnaKarin Lind; Hasije Mutlu; [2023]
    Nyckelord :Dance as a way of expression; education; preschool teacher; experiences; Dans som uttrycksform; undervisning; förskollärare; erfarenheter;

    Sammanfattning : Förskolans styrdokument är vägledande för vad förskollärare ska undervisa, vilket innefattar undervisning i dans som bidrar till estetiska lärprocesser. Syftet med studien är att skapa en bild av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform och hur de omsätter den i praktiken. LÄS MER

  2. 17. Det skojigaste var när vi arbetade med Gustav den tredjes död : En undersökning om lärares erfarenheter och uppfattningar om arbetet med estetiska uttrycksformer i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Holmström; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska språken; estetisk kommunikation; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn more about teachers' experiences and perceptions of aesthetic learning processes in social studies education in grades 4-6. This was examined through the following research questions: How do teachers describe their work with aesthetic expressions in social studies education in grades 4-6? What different purposes for the use of aesthetic learning processes do teachers describe? How do teachers describe the conditions for their teaching with aesthetic learning processes? To what extent do teachers use aesthetic expressions as part of their teaching, and which expressions are used the most? To answer these questions, five teachers teaching social studies subjects in grades 4–6 were interviewed. LÄS MER

  3. 18. "Eleven ska få möjligheten att utforska om so-ämnet genom olika sinnen och förmågor" : En studie om elevers och lärares upplevelser av estetiska lärprocesser i de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Vilén; Zeinab Jamal Jalal; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; konkretisering; uttrycksformer; yngre elever; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet. För att uppnå syftet användes en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare. LÄS MER

  4. 19. Skapande, estetik och utveckling : Om estetiska lärprocesser som verktyg i undervisningen på Waldorfskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Moa Klarén; [2023]
    Nyckelord :Asthetic learning processes; teaching; learning processes; pedagogy; creativity; aesthetic learning; art education; didactics; cognitive development;

    Sammanfattning : This study aims to examine and highlight the use of aesthetic learning processes as tools in education at Waldorf schools. It focuses on how teachers implement aesthetic learning processes in their instruction and the effects the teachers believe these processes have on students understanding and development. LÄS MER

  5. 20. Tankekollage som metod för lärande genom estetiska lärprocesser - en fallstudie där studenters erfarenheter av visuell gestaltning inom högre utbildning står i centrum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linda Baccstig; [2022-01-18]
    Nyckelord :aesthetic learning processes; visual methods; higher education; university; art based educational research; art education;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to further deepen the knowledge about the student experience of artistic visual methods applied in a university setting. The objective is also to explore the impact and contribution of aesthetic experiences and processes in higher education. LÄS MER