Sökning: "analys av lärobokstexter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden analys av lärobokstexter.

  1. 1. Djupläsning? : En analys av läroboksuppgifter riktade mot skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Anna Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; gymnasiet; läroböcker; lässtrategier; schema; läsart; inferens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att genom en jämförande läsning av olika skönlitterära lärobokstexter och dess tillhörande uppgifter kunna få ytterligare kunskap om vilken/vilka lässtrategier som uppgifterna inbjuder till. Studiens material utgörs av tre olika läroböcker och studeras med hjälp av ett analysverktyg som är utformat efter studiens frågeställningar; - Är uppgifterna till lärobokstexterna inriktade mot det som står på, mellan och/eller bortom raderna? - Vilka strategier krävs av eleverna för att de ska kunna besvara frågorna? - Förekommer det skillnader vad gäller uppgifternas inriktning och de lässtrategier som uppgifterna inbjuder till mellan de olika målgrupperna? Metoden för studien är textanalys som dels är kvalitativ, dels kvantitativ. LÄS MER

  2. 2. Hälsa ur olika perspektiv : Läroboksanalys av naturvetenskapsböcker för åk 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alice Nordin; [2017]
    Nyckelord :Didaktik; Lärobokstexter; Tematisk analys; Biomedicinskt perspektiv; Salutogent perspektiv; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera läroböcker som används inom ämnet naturvetenskap. Analysen av läroböckerna utfördes för att undersöka hur hälsa sätts i perspektiv utifrån innehållet. LÄS MER

  3. 3. Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Frid; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter och styrdokumenttexter. Detta är en del av den språkliga kartläggning som Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt menar är viktig att lärare gör innan de kan arbeta med språkstöttning inom sina ämnen. LÄS MER

  4. 4. Bilder av islam och dess utövare : En analys av lärobokstexter i ämnet religion för grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Björn Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; läroböcker; textanalys; diskurs; dikotomi; orientalism; islam;

    Sammanfattning : Studien syftade till att granska och analysera presentationen av islam och dess utövare i läromedelstexter ingående i svenska läroböcker avsedda för årskurserna 4-6 inom ämnet religion, från och med 1980 till och med 2015. Genomförandet inspirerades av kritisk diskursanalys och genomfördes med begreppen orientalism, islamofobi, diskurs och dikotomi som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  5. 5. Textens kulturella fostransuppdrag : Analys av läsbarheten i lärobokstexter för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma-Maria Millerfelt; Sanna Gustavsson; [2013]
    Nyckelord :läroboksanalys; textanalys; sociokulturellt perspektiv; lärobokstexter; läsbarhetsanalys; läsbarhetsindex; lix; typografisk läsbarhet; autentiska texter; textkanonisering; vidgat textbegrepp; svenska; engelska; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta olika läroböcker som används på gymnasieskolor inom de gymnasiegemensamma skolämnena svenska och engelska utifrån dess texters svårighetsgrad. Syftet med följande studie är att studera huruvida läsbarheten i lärobokstexter är förankrade i forskning kring läsning och om den har en verklighetsförankring och autenticitet, vilket studeras utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER