Sökning: "analysmodell narrativ"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden analysmodell narrativ.

  1. 1. Informationskriget & det journalistiska ansvaret : En kritisk diskursanalys av svenska alternativmediers rapportering om kriget i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Angelica Jakobsson; Tilde Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Alternativmedia; desinformation; krigsrapportering; kritisk diskursanalys; Ryssland; Ukraina.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fyra högerorienterade alternativmedier, Samnytt, Nyheter Idag, Nya Dagbladet och Fria Tider, rapporterade om kriget i Ukraina utifrån sex nyhetshändelser. Sammanlagt har 22 artiklar analyserats genom en kritisk diskursanalys. Samtliga artiklar är hämtade från alternativmediernas egna sajter. LÄS MER

  2. 2. ”The childbed is our battlefield” : En narrativ analys av kvinnornas funktion i familjen i House of the Dragon

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maria Strindefalk; Linn Tarvainen; [2023]
    Nyckelord :House of the Dragon; Umberto Eco; narrativ analys; fantasy; tradition; modernitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kvinnornas funktion i narrativet i House of the Dragon, speciellt med avseende på skildringen av förlossningar, i relation till spänningen mellan tradition och modernitet. Vi har undersökt om en viss typ av kvinna premieras i narrativet, om förlossning fungerar som belöning eller bestraffning av kvinnan, samt hur tv-serien synliggör och bearbetar samtida konflikter i narrativet. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares konstruktioner av undervisning och lek : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare konstruerar lek i relation till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Forsberg; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; konstruktioner; lek; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att analysera hur förskollärare konstruerar barns lek i relation till undervisningen. Studien inleds med en redogörelse av tidigare forskning, historiska perspektiv och styrdokument om förskolans utbildning, undervisning och lek. LÄS MER

  4. 4. FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mia Jigliden; [2020-04-02]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogiskt ledarskap; ledarskapshandlingar; skolutveckling; specialpedagogik; specialpedagog; skolorganisation; socialkonstruktivism; narrativ; tematisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i skolans utvecklingsarbete. Studiens teoretiska utgångspunkter är narrativ metod och socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet i historieläroböcker: Innehåll och undervisningsmöjligheter utifrån industrialisering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Habram; Hanna Jensen; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Interkulturalitet; interkulturell historieundervisning; interkulturellt innehåll; interkulturell kompetens; läroböcker; läromedel;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har syftet att ta reda på hur väl man kan utgå från läroböcker i historia för gymnasiet och 7–9 med målet att ha en interkulturell undervisning om industrialisering. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för vår undersökning är Maria Johanssons teori om interkulturalitet och dess samverkan med historiemedvetande. LÄS MER