Sökning: "att dela eller inte dela"

Visar resultat 1 - 5 av 759 uppsatser innehållade orden att dela eller inte dela.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Onboarding New Users for Initial Creation of Photo Book in Mobile Application

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Ida Aavik; [2024]
    Nyckelord :Onboarding; User experience; Photo book; Usability; Interaction design; Onboarding; Användarupplevelse; Fotobok; Användbarhet; Interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Photography holds great significance by capturing memories and sharing stories. Today, the average user has around 2,000 photos on their smartphone, many of which go unnoticed. Once Upon is a mobile application launched in 2017, where users can create photo books to collect their memories in a physical book. LÄS MER

  3. 3. “Det här är inte bara barnpassning” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om arbetet med digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Westerholm; Janina Flygare; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; undervisning; digital kompetens; förskola; samspel;

    Sammanfattning : Förskollärare ska sedan 1 juli 2019 arbeta med digitala verktyg enligt läroplanen. Tidigare forskningsresultat visar att förskollärare har olika uppfattningar kring de digitala verktygens betydelse för barns utveckling. LÄS MER

  4. 4. Vad vet Sverige om medfödd CMV? : En digital enkätundersökning för att mäta svenskars kunskap om medfödd cytomegalovirus (CMV)-infektion

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :CMV; medfödd cytomegalovirus-infektion; kunskapsläge; folkhälsa; graviditet; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Genom en digital enkätundersökning har kunskapsläget om medfödd Cytomegalovirus (CMV) i Sverige undersökts. Virusinfektionen är en av de vanligaste i världen och kan innebära skador på foster om smitta överförs från moder till foster under en graviditet. LÄS MER

  5. 5. Hur matematiklärare främjar högpresterande elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; högpresterande elever; kunskapsutveckling; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen för högpresterande elever är sällan tillräckligt utmanade och stimulerande, vilket leder till att dessa elever inte ges möjlighet att nå längre i sin kunskapsutveckling. Både Skollagen och skolans styrdokument beskriver att undervisningen ska ge alla elever, inklusive de som lätt når de högre betygskriterierna, förutsättning att utveckla sina kunskaper, något som alltså inte alltid uppfylls. LÄS MER