Sökning: "attityder till språk"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden attityder till språk.
1. Visuella tecken på finska och svenska i en tvåspråkig skolas lingvistiska landskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie fokuserar på tvåspråkighetens existens i en unik tvåspråkig högstadieskola för att dra slutsatser om språkliga normer och maktförhållanden mellan de två språken, svenska och finska på den aktuella skolan. Den aktuella skolan ligger vid gränsen mellan två nationer och denna studie bidrar även till att dokumentera den unika skolans tvåspråkiga miljö då skolsamarbetet mellan gränskommunerna är på väg att upphöra. LÄS MER
2. Ämnesspråk i svenskämnet : En fallstudie av tre gymnasielärares attityder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Ett gemensamt ämnesspråk mellan lärare och elev är en förutsättning för att kunna samtala med ämnesspecifika ord, begrepp och termer inom ett visst område. Svenskämnets specifika språk ligger till grund för undervisnings- och bedömningspraktiker. LÄS MER
3. En länk mellan två världar : En kvalitativ studie om hur andra-generationens invandrare upplever deras identitet i det svenska samhället
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur andra generationens invandrare uppfattar deras identitet i det svenska samhället och hur omgivning och språket kan tänkas påverka denna uppfattning. Studien utgår från en kvalitativ forskningsdesign där data har samlats in med hjälp av fyra individuella intervjuer. LÄS MER
4. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER
5. Hur socioekonomisk status och hemmets läsmiljö påverkar yngre barns läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten och frågeställningen är att titta på vilken påverkan hemmet och socioekonomisk status har på yngre barns läsutveckling. Olika faktorer i hemmet och skolan verkar ha inflytande på elevers språk och läskunnighet, både positiva och negativa. LÄS MER