Sökning: "autonoma elever"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden autonoma elever.

  1. 6. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  2. 7. Hur kan elever förväntas utveckla identiteter om de inte ges möjligheten till det

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Beyer; [2020]
    Nyckelord :Subjektifikation; Identitetsskapande; Subjektifiering; Värderingsskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att undersöka den roll subjektifikation har i grundskolans historieundervisning. Genom att tillämpa kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med verksamma historielärare kring en planering av ett ämnesområde, är målet att utforska lärarens inställning till olika aspekter av utvecklingen av det autonoma identitetsskapande samt hur de inkluderas eller exkluderas i undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Att lära av varandra : Lärares reflektioner om kollaborativt lärande vid distansundervisning i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emilia Bjerstedt; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; SFI; distansundervisning; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Det senaste året har undervisning i Sverige och runtomkring i världen bedrivits i mer flexibla undervisningsformer. Flertalet nyligen publicerade artiklar betonar vikten av att elever samarbetar och lär sig av varandra för att skapa goda möjligheter att lära när undervisningen sker på avstånd. LÄS MER

  4. 9. Elevers attityd till konkreta material som ett motiverande pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Wid Mustafa; Maha Nasser; [2018]
    Nyckelord :Autonom motivation; konkreta material; matematik; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Med tanke på att tidigare forskning har visat att undervisningsmetoder som stimulerar elevernas autonoma yttre motivation i matematiken också gynnar elevernas lärande, handlar vårt arbete om en sådan undervisningsmetod (Froiland, Davison & Worrell, 2016; Hornstra, Mansfield, Veen, Peetsma & Volman, 2015; Katz och Shahar, 2015; Nenthien & Loima, 2016; Szklarski, 2011). Konkreta material kan användas för att sti-mulera elevernas autonoma motivation. LÄS MER

  5. 10. Schemalagt eget arbetes inverkan på studiemotivation i skolan : Hur elevers motivation påverkas av att de själva får bestämma vad de ska arbeta med på skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Kasper Sund; Emil Johansson; [2018]
    Nyckelord :Own choice; freedom; school; motivation; SDT; responsibility; control; Eget val; valfrihet; skola; studiemotivation; SDT; ansvar; kontroll;

    Sammanfattning : denna studie undersöks hur elever påverkas av att arbeta under friare former, med avseende på studiemotivation. Studien är gjord på en gymnasieskola i Stockholm med schemalagt eget arbete där eleverna själv får välja vad de vill arbeta med. LÄS MER