Sökning: "barn och dinosaurier"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn och dinosaurier.
1. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
2. Stilmanér i paleontologiska illustrationer : Examensarbete i informativ illustration
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Bland paleontoligifokuserad media riktad till barn så är dinosaurier väldigt överrepresenterade, och utifrån mina observationer så är kunskapen om andra förhistoriska arter därför låg. Därför så har jag skapat ett koncept för en paleontologisk barnbok om icke-dinosaurier, och bokens illustrationer har anpassats efter målgruppens behov. LÄS MER
3. Riktiga män tar plats! : En undersökning av faktaböcker för barn ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Detta är en undersökning om huruvida faktaböcker för barn är jämställda eller inte. Syftet är att undersöka moderna faktaböcker för barn ur ett genusperspektiv genom att studera böckernas texter på lexikal nivå och textnivå samt genom att studera bilderna. LÄS MER
4. Dinosaurier i Kurdistan pratar kurdiska : En studie i hur barn i förskolan tänker om och uttrycker sin flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This is an ethnographically inspired study focusing on multilingualism in a Swedish preschool setting. The purpose of the study was to find out how the children perceived their multilingualism and how it was expressed by the children in the interaction with teachers and peers. LÄS MER
5. Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. LÄS MER