Sökning: "barnlitteratur pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden barnlitteratur pojkar.

  1. 1. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Olsson; Emilia Westerlund Geidnert; [2023]
    Nyckelord :gender; comforting; childrens literature; stereotypes; genus; tröst; utvecklingsteori; barnlitteratur; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER

  2. 2. Kan brandmannen vara en flicka? : En empirisk studie om elevers uppfattning om yrken i relation till kön.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Johansson; Elin Ek; [2023]
    Nyckelord :Yrken; kön; lågstadiet; barnlitteratur.;

    Sammanfattning : Förevarande studies är att undersöka elevers uppfattningar om yrken i förhållande till kön och huruvida elevens könstillhörighet har påverkan på deras inställning. Studien ämnar även att studera om litteratur kan inverka på elevers uppfattningar om yrken. LÄS MER

  3. 3. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liljegren; Agnes Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsroll; normer; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  5. 5. Medvetna val : Rosa, blått och allt däremellan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Erixon; [2023]
    Nyckelord :genus; huvudkaraktär; barnlitteratur; svenska; stereotyper; könsroller; könsuttryck; maskulint; feminint; identitetsskapande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter oberoende av deras könstillhörighet samt att aktivt verka för jämställdhet. Det är därför av stor vikt att pedagoger reflekterar över vilka normer som framställs i skolan och hur det går att arbeta för att motarbeta reproduktion av dessa. LÄS MER