Sökning: "barnlitteraturen"

Visar resultat 36 - 40 av 181 uppsatser innehållade ordet barnlitteraturen.

  1. 36. Normbrytaren Pippi : En analys av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump från 1945 med fokus på genusnormer och värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Hjort; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; diskursanalytiskt synsätt; diskussionsunderlag; genusteori; stereotypa egenskaper;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras boken Pippi Långstrump från 1945 skriven av Astrid Lindgren. Syftet är att urskilja karaktären Pippis normbrytande beteende gällande genus för att sedan undersöka om boken utifrån analysen fungerar som diskussionsunderlag till arbete med normer och värden i skolan. LÄS MER

  2. 37. “Hur ser du att det är en mamma?” : En kvalitativ studie kring förskollärares syn på barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Denise Fogborg; Nathalie Ronge; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; genus; könsnormer; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie har fokus på förskollärares arbete med barnlitteratur ur ett genusperspektiv. Böcker är en stor del av förskolans undervisning och hur förskollärare väljer att lyfta fram dem i barngruppen är således viktigt. LÄS MER

  3. 38. Barnlitteraturens värld : En studie om högläsningens påverkan på barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Ljunggren; Emelie Mathla; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; högläsning; litteracitet; hjälpmedel; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how preschools promote the language development of children by using reading aloud of children's literature and also by finding out which aids are being used when reading aloud. This study is about the preschool's work with reading aloud of children's literature for a language development purpose. LÄS MER

  4. 39. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En studie om hur genus framställs i fem svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Angela Ragnvaldsson; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; genus; könsroller; normer; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i fem vanligt förekommande bilderböcker som används vid högläsning för barn mellan tre och sex år. Tidigare forskning har påvisat att stereotypa könsroller är överrepresenterade inom barnlitteraturen och att manliga huvudkaraktärer dominerar över kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  5. 40. Könsmönster i barnlitteraturen : Förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Persson; Pia Ruhanen; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; föreställningar; förskollärare; genuskontrakt; genussystem; hierarki; isärhållande; könsmönster;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om förskollärares uppfattningar och arbete med könsmönster i barnlitteraturen. Studien tittar närmare på vilken påverkan som könsmönster kan ha på barn, och hur förskollärares arbete med könsmönster i barnlitteratur kan utföras. LÄS MER