Sökning: "barns aktörskap"

Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade orden barns aktörskap.

  1. 21. “Ehm bygga, det heter ju byggrum” : En studie ur barns perspektiv kring bygg- och konstruktionsutrymmet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Morén; Sofia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Bygg- och konstruktionsutrymmet; barndomssociologi; barns aktörskap; barns perspektiv; regler; materialtillgång.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram barns röster kring bygg- och konstruktionsutrymmet, men även undersöka huruvida barns aktörskap möjliggörs genom utrymmets utformning. Barndomssociologi har använts i studien som stöd för att skriva fram och närma sig barns perspektiv. LÄS MER

  2. 22. “Man går in på Youtube sen hittar man danserna och sen dansar man såhär” : En barndomsstudie med inriktning digitalt medierad dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Freiholtz; Elin Veberg; [2023]
    Nyckelord :aesthetics; dance; preschool; childhood; sociology of childhood; children s perspective; digitalization.; estetik; dans; förskola; barndom; barndomssociologi; barns perspektiv; digitalisering.;

    Sammanfattning : Studiens syfte består av två delar där första delen handlar om att närma oss barns perspektiv gällande estetik där dans i förskolan är centralt. Detta genom att undersöka vilka kunskaper barn besitter om dans samt hur de förmedlar dessa. LÄS MER

  3. 23. Hur barns reflektion, aktörskap och språkande i lek kan främjas : En kvalitativ studie om förskollärarres strategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Mårtensson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; lek; språk; språkande; aktörskap; reflektion; utvecklingspedagogik; metakommunikation; variation; erfara; barns erfarenheter;

    Sammanfattning : Leken betonas som en viktig del för barns kommunikation, samspel och utveckling. Dock visar forskning en problematik kring lek och lärande då förskollärares rädsla för att ta över barns lek framträder och förskollärare istället väljer att stå utanför lek. LÄS MER

  4. 24. Barns upplevelser av undervisning och fri lek i förskolan : lEn kvalitativ studie om pedagogiska metoder, undervisning och fri lek ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Heba Aeoubi; Mimoza Martinez; [2023]
    Nyckelord :Barndomssociologi; barns perspektiv och barnperspektiv; fri lek; undervisning; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska barns upplevelser och perspektiv i förskolemiljö, där de aktivt deltar. Mer specifikt avser studien att granska hur barnen upplever och uppfattar strukturerad undervisning och fri lek i förskolemiljö, samt hur de uppfattar pedagogens förhållningssätt och närvaro under dessa olika situationer. LÄS MER

  5. 25. ”Får jag ta mat själv?” : En observations studie om barns delaktighet i förskolans måltidssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmy Rosvall; Nelly Nilsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; delaktighet; måltidssituation; barns aktörskap; regler; rutiner; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till att få vara delaktiga i förskolan enligt förskolans styrdokument. Vi har uppmärksammat att nivån av delaktighet i måltidssituationen varierar mellan olika förskolor, pedagoger och barn. LÄS MER