Sökning: "barns empati i leken"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden barns empati i leken.
1. Utveckling av barns sociala egenskaper genom lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur viktig leken är för idrottsläraren när det gäller att påverka barnens sociala och emotionella utveckling under idrottslektionerna. Syftet är också ta reda på vad idrottslärare anser att barn kan utveckla för sociala egenskaper genom lek och andra former av fysisk aktivitet, samt hur motoriken kan påverka och bidra till att utveckla barnet socialt och emotionellt. LÄS MER
2. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER
3. Stödja och stärka barns sociala kompetens i leken : En kvalitativ intervjuundersökning med förskollärares beskrivningar av sitt arbete med att stödja och stärka barns sociala kompetens i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna undersökning var att intervjua förskollärare och hur de beskriver sitt arbete med att stödja och stärka barns sociala kompetens i leken. Undersökningen utgår från Vygotskijs sociokulturella teori och metoden som använts i denna undersökning är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Toddlarna : tillvägagångssätt in i lek på förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundDetta examensarbete undersöker några toddlares tillvägagångssätt in i lek. Litteraturen beskriver hur leken skapar möjligheter för barnen att lära sig förstå sin omvärld. Leken är en arena för att bygga relationer hos barnen. LÄS MER
5. Barns lärande i leken : Studie utifrån pedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study is to investigate what teachers in preschool thinks of play and how they use play to create learning. In my study I have proceeded from three questions which are: How do the teachers describe how the children learn through play? How do the teachers describe their participation in the children´s play? How do the teachers describe what they do to involve learning in play? To examine my purpose and the questions at issue, qualitative interviews were done with three different teachers. LÄS MER