Sökning: "barns empati i leken"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden barns empati i leken.

  1. 1. Utveckling av barns sociala egenskaper genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Aras Mohammadi; [2018]
    Nyckelord :Idrott; lek; barns sociala egenskaper;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur viktig leken är för idrottsläraren när det gäller att påverka barnens sociala och emotionella utveckling under idrottslektionerna. Syftet är också ta reda på vad idrottslärare anser att barn kan utveckla för sociala egenskaper genom lek och andra former av fysisk aktivitet, samt hur motoriken kan påverka och bidra till att utveckla barnet socialt och emotionellt. LÄS MER

  2. 2. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Nybro; [2016]
    Nyckelord :Preschool; interaction; play; rights; peer culture; ethics; standards; practical knowledge; Förskola; interaktion; lek; rättigheter; kamratkultur; etik; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER

  3. 3. Stödja och stärka barns sociala kompetens i leken : En kvalitativ intervjuundersökning med förskollärares beskrivningar av sitt arbete med att stödja och stärka barns sociala kompetens i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Roshag; Karin Olsson; [2015]
    Nyckelord :Social kompetens; lek; förskollärare; stödja; stärka; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att intervjua förskollärare och hur de beskriver sitt arbete med att stödja och stärka barns sociala kompetens i leken. Undersökningen utgår från Vygotskijs sociokulturella teori och metoden som använts i denna undersökning är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Toddlarna : tillvägagångssätt in i lek på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Towe Andersson; Emelie Hermansson; [2014]
    Nyckelord :toddlare; lek; samspel; tillvägagångssätt; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundDetta examensarbete undersöker några toddlares tillvägagångssätt in i lek. Litteraturen beskriver hur leken skapar möjligheter för barnen att lära sig förstå sin omvärld. Leken är en arena för att bygga relationer hos barnen. LÄS MER

  5. 5. Barns lärande i leken : Studie utifrån pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Takman; [2014]
    Nyckelord :Preschool; teacher´s; children; play; learning; Förskola; pedagoger; barn; lek; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what teachers in preschool thinks of play and how they use play to create learning. In my study I have proceeded from three questions which are: How do the teachers describe how the children learn through play? How do the teachers describe their participation in the children´s play? How do the teachers describe what they do to involve learning in play? To examine my purpose and the questions at issue, qualitative interviews were done with three different teachers. LÄS MER