Sökning: "barns tankar om att läsa"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden barns tankar om att läsa.
1. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER
2. Förskolans inomhuslekmiljö : En intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärarnas tankar kring inomhusmiljöns betydelse för att stimulera barns lek. Barns utveckling och lärande påverkas av förskolans miljö visas i tidigare forskning. Studien har använt kvalitativa semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
3. Barns delaktighet i planeringen : En undersökning om Burlövs kommuns arbete med barns delaktighet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Barn har rätt till att vara delaktiga vid utformningen av de stadsrum som påverkar barnen. I ett samhälle där barnkonventionen blivit lag behöver kommuner arbeta med barns åsikter och önskemål när barnens lekplatser och skolgårdar planeras. Hur man som planerare kan ta del av barns åsikter även i de yngre åldrarna kan vara tungrott. LÄS MER
4. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER
5. Att utveckla det svenska språket hos flerspråkiga barn i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Studien lyfter fram pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga barn i förskolan och hur pedagogerna arbetar med barnens utveckling av det svenska språket. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet, där centralpunkten är att individen lär sig genom samspel med sin omgivning. LÄS MER