Sökning: "bedöma förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden bedöma förskola.

  1. 1. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  2. 2. Dokumentation utan att bedöma barn: en diffus balansgång : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av bedömning i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nina Alverönn Hartelius; Jennie Önnelind; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; dokumentation; utvecklingssamtal; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper kring hur förskollärare beskriver bedömning i dokumentationsarbetet i förskolan. För att exemplifiera detta valdes att fokusera på dokumentation inför ett utvecklingssamtal. LÄS MER

  3. 3. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  4. 4. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jeniffer Inacio; Diana Norendal; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Ras; Strukturell rasism; Färgblindhet; Diskriminering; Etnicitet; Hudfärg;

    Sammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values ​​so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER

  5. 5. ”Uppdrag: Snorpolis” : Förskollärares syn på sitt uppdrag under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therése Svensson; [2022]
    Nyckelord :education; pandemic; preschool; preschool teacher; profession; förskola; förskollärare; pandemi; profession; utbildning;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to increase knowledge about preschool teachers' views of the pandemic's impact on their profession. The study aims to achieve the purpose with the help of a qualitative data collection through semi-structured interviews consisting of eleven open-ended questions to the participating seven professional preschool teachers. LÄS MER