Sökning: "beroende klass"
Visar resultat 21 - 25 av 215 uppsatser innehållade orden beroende klass.
21. Nätbaserad undervisning : För- och nackdelar i andraspråksundervisning ur elevperspektiv på en SFI C-kurs
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Sverige står idag inför en stor digitaliseringsutmaning med avseende på de stora samhällsförändringarna som skett runt om i världen på grund av coronapandemin. Sedan mars 2020 har vuxenutbildningen och SFI organiserats om till distansundervisning. LÄS MER
22. Science centers påverkan på elevers vetenskapliga kapital – med Vattenhallen som exempel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Det är idag ett problem att STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) framför allt verkar locka vissa grupper av elever, beroende på exempelvis kön, klass och etnisk bakgrund. Detta kan förklaras med att dessa elever har högre vetenskapligt kapital, ett begrepp som baseras på Bourdieus teorier om habitus, fält och kapital. LÄS MER
23. "Hjälp, alla killar i min klass porrsurfar!" : En kvalitativ studie om skolkuratorers attityd till och bemötande av ämnet pornografi i elevsamtal
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svenska skolkuratorers praktiska arbete med och bemötande av elevers konsumtion av pornografi utformas utifrån skolkuratorernas attityd till pornografi, samt deras tolkning av Skolverkets och Socialstyrelsens riktlinjer. Studien kommer att undersöka hur svenska skolkuratorer ställer sig till frågan om pornografins påverkan på elever i årskurs 4–9 samt utformningen av skolkuratorers arbete utifrån riktlinjer och hur dessa kan användas som hjälp i bemötandet av elever kopplat till ämnet pornografi. LÄS MER
24. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER
25. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER