Sökning: "beskriva förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 498 uppsatser innehållade orden beskriva förskolan.
21. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER
22. Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. LÄS MER
23. ”Det språket vi talar kanske inte är samma, men det vi musicerar blir ju samma” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av musikens roll i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskaper utifrån hur förskollärare säger sig integrera musik i deras undervisning på olika sätt. Detta involverar även förskollärares beskrivningar av det kollegiala samarbetet med musiken i fokus. LÄS MER
24. Penna, sudd och platta : En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har vi utgått från ett fenomenologiskt perspektiv i syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg i förskolan. Två delstudier har genomförts. Den första delstudien har fokus på att undersöka förskollärarnas upplevelser och erfarenheter kring att arbeta med digitala verktyg i praktiken. LÄS MER
25. Språkutveckling genom högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syfte med denna studie är beskriva hur förskollärare, med hjälp av högläsning, arbetarför att främja språkutveckling hos barn. För besvara studiens frågeställningar: Hur anpassar förskollärarna högläsningen till alla barn i barngruppen? Hur stöttarförskollärarna barns språkliga utveckling i förhållande till högläsning? och Vad anser förskollärarna om högläsningen som ett främjande verktyg för barnens språkligautveckling? sammanställdes fem semistrukturerade intervjuer på fem legitimerade förskollärare. LÄS MER