Sökning: "betydelsen av läsning"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden betydelsen av läsning.
1. Socioekonomiska faktorers inverkan på läsning inom ämnet svenska : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka åtta lärares uppfattningar av socioekonomiska faktorers inverkan på läsning och hur de arbetar för att inkludera sina elever i undervisningen oavsett socioekonomisk bakgrund. Studiens teoretiska utgångspunkt härstammar från Pierre Bourdieus teori om kulturellt kapital. LÄS MER
2. Läslust i klassrummet : En litteraturstudie om vilka faktorer och metoder i undervisningen som påverkar läslusten i lågstadieklassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Undersökningar har visat på ett minskat läsintresse bland barn och unga de senaste åren, samtidigt som samhället kräver en utvecklad läsförmåga. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar lågstadieelevers läslust och vilka effekterna är av de metoder som används för att väcka elevers läslust i klassrummet. LÄS MER
3. ”Om du gillar att läsa måste du läsa den här” : En kvantitativ och kvalitativ studie kring #booktoks påverkan på elevers läsvanor och läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar att fördjupa kunskaperna kring #booktoks påverkan på högstadieelevers läsvanor och läsmotivation och hur detta kan beaktas i svenskundervisningen för att främja läsning. Tidigare forskning har både belyst betydelsen av rekommendationer från både lärare och kamrater för att öka elevers läsmotivation (McBreen & Savage, 2021; De Naeghel m. LÄS MER
4. "jag vet ju att jag ska läsa mellan raderna men jag vet inte hur man gör" : En studie om femteklassares användning avläsförståelsestrategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att ge kunskap om användning av läsförståelsestrategierhos sex elever i årskurs 5 och hur medvetna de är om de strategier de användervid läsning. Studien utgår från sociokulturell teori, och materialet är insamlatvia sex deltagande observationer när elever i årskurs 5 utför en läsförståelseuppgift. LÄS MER
5. Lärares upplevelse av elevers attityder till läsning och undervisningsstrategier : En fenomenologisk studie utifrån undervisning i ämnet svenska årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Teori och metod Studien utgår från en fenomenologisk teori med en fenomenografisk forskningsansats. Där lärares uppfattningar inom fenomenet attityder till läsning har undersökts. LÄS MER