Sökning: "betygsinflation"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet betygsinflation.

  1. 16. På väg mot likvärdighet: Lärares strategier i bedömningsarbetet med Gy 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Aprile; Julia Bosiö; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betyg; Gy 2011; likvärdighet; styrdokument;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt förutsättningarna för likvärdig bedömning i den nya läroplanen för gymnasiet. Bakgrunden till studien är vårt intresse för den skoldebatt som under flera år lyft frågor kring betygsinflation, bedömningspraxis och bristerna med den föregående läroplanen. LÄS MER

  2. 17. Till viss del uppnådd tydlighet : Lärares förhållningssätt till och tolkningar av kunskapskraven i kursen Svenska 1 på gymnasiet

    Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Düringer; [2011]
    Nyckelord :Gymnasiet; lärare; kunskapskrav; kriterier för bedömning; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa tydligheten i och fördjupa kunskaperna om lärares uppfattningar och tolkningar av kunskapskraven för gymnasieskolans kurs Svenska 1. För att svara mot syftet, har kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare genomförts. LÄS MER

  3. 18. Betyget – inte bara en produkt av elevens kunskap : En kvalitativ intervjustudie med matematiklärareverksamma i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Therese Gabrielsson; Hannah Löfstrand; [2010]
    Nyckelord :Betygsättning; matematik; betygsinflation; betygssystem; skolkonkurrens;

    Sammanfattning : Forskning har visat att det finns en betygsinflation - elevers betyg blir högre och högre utan attderas kunskaper ökar i samma takt. En tänkbar förklaring till detta är den ökade konkurrensenmellan skolor. Studier har också visat att flera olika aspekter utöver elevens kunskaper ochfärdigheter utgör grunden för elevens betyg. LÄS MER

  4. 19. Likvärdig och rättvis betygssättning?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lars Love Teddeman Gyllenstedt; Tomas Appelqvist; [2009]
    Nyckelord :”street-level bureaucracy”; implementeringsproblem; gymnasieskolan; Betygsinflation; Lpf 94; Skolverket; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Införandet av det målrelaterade betygssystemet för gymnasieskolan med Lpf 94, i kombination med en redan tidigare påbörjad decentralisering av skolväsendet, följdes tämligen omgående av en diskussion om försämrade kunskaper hos elever i kombination med stigande betyg. Den förmodade betygsinflationen hotar över tid elevgenerationers rätt till lika möjligheter vid antagningen till högre utbildning. LÄS MER

  5. 20. Betygssystemets problematik : Från ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielärare i Samhällskunskap A

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Karlsson; [2008]
    Nyckelord :betyg; betygssystem; bedömning; formativ bedömning; kunskapssyn; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill säga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsättningen, för såväl grundskolan som gymnasieskolan. Frågor om betyg-sättning har under senare år blivit politiskt högintressanta och många förändringar är nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. LÄS MER