Sökning: "bildanalys kön"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden bildanalys kön.

  1. 1. En kvalitativ läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för grundskolan 4–6 : Från teori till praxis: en granskning av intersektionell representation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nahom Beyene; Deniz Yaldir; [2023]
    Nyckelord :Kön; etnicitet; lärobok; intersektionalitet; kvalitativ bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur representationen av kön och etnicitet framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4–6 samt hur denna representation har förändrats över tid. Metoden för studien omfattar en kvalitativ bildanalys av två samhällskunskaps läroböcker från samma förlag men två olika upplagor eftersom detta sätter studien i ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Olsson; Emilia Westerlund Geidnert; [2023]
    Nyckelord :gender; comforting; childrens literature; stereotypes; genus; tröst; utvecklingsteori; barnlitteratur; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER

  3. 3. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Moa Askinger; Jenny Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; genus; kön; värdegrundsarbete; könsmaktsordning; Musse Helium.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER

  4. 4. "Tänk så mycket hopp du kan ge till människor som känner som du" : En netnografisk text- och bildanalys om kvinnliga gemenskaper på Instagram och YouTube

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Moa Högstedt; [2023]
    Nyckelord :Virtual Communities; Parasocial Relationships; Influencers; Doing Gender; Instagram; YouTube; Virtuella Gemenskaper; Parasociala Relationer; Influencers; Att göra kön; Instagram; YouTube;

    Sammanfattning : This study explores the functions and effects of virtual communities on Instagram and YouTube and discusses the communication process between Swedish female social media influencers and their followers. With a qualitative research design, where I analysed both the textual and visual posts on Instagram and YouTube, I found that the virtual communities can function as a place where people find like-minded people and where they can affirm their own self imagine and experiences, specifically in relation to questions regarding LGBTQIA+ and body positivity. LÄS MER

  5. 5. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dan Larsson; Bipasha Borén; [2023]
    Nyckelord :Attraktivitet; semiotik; semiotiska resurser; semesterresor; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER