Sökning: "bourdieu fältteori"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden bourdieu fältteori.

  1. 1. “Steal with Pride” eller gå din egen väg : En kvalitativ intervjustudie om vad som krävs av företag för att lyckas på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Bourdieu; digitalt kapital; fält; företag; habitus; LinkedIn; social media; SNS; social nätverksanalys; IT; företag; online; sociala nätverkstjänster; ;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor's thesis is to study the strategic communication within companies in the IT industry that operate on LinkedIn. The study was conducted with a multiple qualitative interview approach, where the data consisted of four interviews with four communication professionals from different companies. LÄS MER

  2. 2. "Om du köper en gård, sälj ditt hus" : uttryck av iögonfallande konsumtion på den romerska elitens lantgårdar som en avvägning mellan vinstmotiv och sociala värderingar mellan 200 f.kr och 100 e.kr

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Elvis Kosovac; [2023]
    Nyckelord :Antiken; Rom; Fåglar; Fiskar; Cato; Columella; Varro; Jordbruk; Jordbrukshistoria; Bourdieu; Fältteori; iögonfallande konsumtion; lantgård; History and Archaeology;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. När rummets väggar rämnar : Anna Berglund 1857-1946. Ett konstnärskap i brytningstid mellan tradition och modernitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2022]
    Nyckelord :Anna Berglund; artist; woman artist; calligraphy; designer; pattern designer; watercolour; painting; decorative art; art teacher; architecture; field theory; network; entrepreneur; Anna Berglund; konstnär; kvinnlig konstnär; kalligraf; akvarell; teckningslärare; hyllningsadress; dekorativ konst; mönsterritare; formgivare; design; Agi Lindegren; Tekniska skolan; Högre Konstindustriella skolan; nätverk; entreprenör; fältteori; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : The overall objective of this thesis is to fill a gap in art historical research as well as in the history of women in a more general sense. The main focus is the life and work of artist Anna Berglund (1857-1946), who’s artistic practice spanned the fields of design, decorative art, calligraphy and watercolour painting. LÄS MER

  4. 4. Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring samverkan med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Nyland; Laura Mäkinen; [2022]
    Nyckelord :Teacher; School counselor; elementary school; collaboration; experience; Lärare; skolkurator; grundskola; samverkan; upplevelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? Författare: Laura Mäkinen & Linnea Nyland Syftet med denna studie var att undersöka upplevelsen av samverkan med lärare i grundskolan utifrån en skolkurators perspektiv. Utifrån tre forskningsfrågor undersöktes skolkuratorers generella upplevelse av samverkan, vilka hindrande och främjande faktorer som existerar kring samverkan mellan lärare och skolkuratorer samt eventuella förbättringsmöjligheter inom området. LÄS MER

  5. 5. Mer än bara en rakhyvel : En multimodal kritisk diskursanalys av Estrids och Gillette Venus externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lisa Östberg; Lisa Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; Multimodal kritisk diskursanalys; Fältteori; Estrid; Gillette Venus; Public Relations;

    Sammanfattning : Organisationer förväntas idag engagera sig i sociala frågor och har utvecklats till den grad att engagemanget används för att marknadsföra och sälja produkter. Detta har varit en av huvudpunkterna i flera studier, men det övergripande fokuset har varit på marknadsföring och image. LÄS MER