Sökning: "c- journalistik södertörns högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c- journalistik södertörns högskola.

  1. 1. Political Parallelism in Diaspora-based Transnational Media : The case of Ethiopian Satellite Television and Radio (ESAT)

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Mesfin Negash Bekele; [2019]
    Nyckelord :Political Parallelism; diaspora media; diaspora-based transnational media; Ethiopian Satellite Television and Radio ESAT ; Ethiopian media;

    Sammanfattning : This study explores political parallelism in the context of diaspora-based transnational media through the experience of the Ethiopian Satellite Television and Radio (ESAT). The station is conceived as a party media outlet and transformed into a diaspora-based, non-profit and mainly diaspora funded institution. LÄS MER

  2. 2. Barnfamiljer eller 50 000 fascister? : En komparativ analys av hur en polsk självständighetsmarsch framställs i polska, svenska, tyska och brittiska nyhetstexter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Jakob Bach; [2018]
    Nyckelord :march of independence; Poland; march; independence; framing; Warsaw; objectivity; marsch der unabhängigkeit; marsch; unabhängigkeit; Warschau; Polen; självständighetsmarsch; Polen; marsch; självständighet; gestaltningsanalys; objektivitetsanalys; objektivitetsideal; komparativ analys; Sverige; Tyskland; Storbritannien; Warszawa; marsz niepodległości; marsz; Warszawa; niepodległośc;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att besvara följande frågeställning: 1) Hur gestaltas den polska självständighetsmarschen och dess deltagare? Går det genom öppen kodning att hitta återkommande frames? Går det att se nationella skillnader? 2) Hur förhåller sig gestaltningen till tidigare journalistisk forskning om hur demonstrationer gestaltas? Kännetecknas gestaltningar av de frames som i hög utsträckning används? Går det att se nationella skillnader? 3) Hur återspeglar framställningar av självständighetsmarschen hur journalister i de olika undersökta länderna förhåller sig till objektivitetsideal enligt en liberal modell? Frågeställningen besvarades genom en tvådelad kvantitativ objektivitetsanalys samt en tvådelad kvalitativ gestaltningsanalys. Resultatet av den första delen av den kvantitativa undersökningen visade att objektivitetsideal förknippade med hur informationskällor används var relativt lika; objektivitetsideal återspeglas inom detta område på ett relativt likartat sätt länder emellan. LÄS MER

  3. 3. ”Vi väljer ut saker vi tycker läsarna har nytta utav” : – En undersökning av textreklam i Aftonbladets bilagor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Tomasdotter; Lova Schöldsten Hjertberg; [2018]
    Nyckelord :textreklam; redaktionell textreklam; Aftonbladet; bilagor; konsumentjournalistik; kommersiell journalistik;

    Sammanfattning : I följande C-uppsats undersöker vi fenomenet textreklam och hur det uppenbarar sig i Aftonbladets bilagor. Tyngdpunkten ligger på att undersöka textreklam med Aftonbladets bilagor som fallstudie. Samtliga bilagor vi valt att undersöka ligger som digitalt format på Aftonbladets webb aftonbladet.se. LÄS MER

  4. 4. Bli den bästa kvinnan : En kvantitativ innehållsanalys av självhjälpstexter i Veckorevyn från 1937 till 2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Linda Born; Therese Hallqvist; [2017]
    Nyckelord :Identitet; självförbättring; tidskrifter; tilltal; Veckorevyn;

    Sammanfattning : Syftet i denna C-uppsats är att undersöka hur tidningen Veckorevyn vill att kvinnor ska korrigera sig själva och hur det budskapet förmedlats och förändrats sedan 1937 till och med 2017. Veckorevyns självhjälpstexter studeras inom kategorierna skönhet, relationer, fysisk hälsa och själslig hälsa och då studeras vilka tips tidningen har för att läsaren ska bli den bästa versionen av sig själv. LÄS MER

  5. 5. Delad Opinion : En uppsats om de mest delade opinionstexterna på Facebook

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Daniel Wiorek; Oskar Jonsson; [2017]
    Nyckelord :delningar; retorisk analys; nyhetsvärdering; spader-modellen; saft-modellen; opinionsartiklar; facebook;

    Sammanfattning : C-uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka vilka egenskaper som utmärker de opinionsartiklar som delas mest på Facebook. Merparten av uppsatsen bygger på en kvalitativ metod där vi har analyserat åtta artiklar med hjälp av retorisk analys, nyhetsvärderingsteori samt modeller för hur en opinionstext bör utformas. LÄS MER