Sökning: "case konsument"
Visar resultat 11 - 15 av 113 uppsatser innehållade orden case konsument.
11. Oskäliga avtalsvillkor i svensk rätt - Krävs det ytterligare harmonisering med avtalsvillkorsdirektivet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : EU-direktivet om oskäliga avtalsvillkor (Avtalsvillkorsdirektivet 93/13/EEG) infördes 1993 med syftet att skapa ett minimiskydd för konsumenter i avtalsförhållanden med näringsidkare och harmonisera lagstiftningen bland medlemsstaterna. Uppsatsen syftar till att analysera behovet av en ökad harmonisering mellan svensk rätt och EU-rätt avseende oskäliga avtalsvillkor i standardavtal mellan konsument och näringsidkare. LÄS MER
12. Svensk hampa : från spill till inredning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Produktionen av syntetiska textilfibrer har lett till stora konsekvenser för miljön, bland annat i form av utsläpp av mikroplaster samt stora koldioxidutsläpp. Textilbranschen har i och med globaliseringen centrerat produktionen till ett fåtal låglöneländer och avståndet mellan producent och konsument har gjort det svårare för användaren att förstå vilket avtryck en vara lämnar på miljön. LÄS MER
13. Ökar risken att drabbas av matförgiftning vid konsumtion av animaliska livsmedel?
Magister-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : Förekomsten av matförgiftningar är ett omfattade problem världen över. Förutom att det innebär ett lidande för den som insjuknat och i värsta fall kan leda till döden, orsakar matförgiftningar även samhällsförluster i form av sjukfrånvaro, sjukersättningar, belastning på sjukvården och produktionsbortfall. LÄS MER
14. Sustainability and economic crisis : Scenario strategies for a sustainability driven company
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : This thesis addresses the challenges and opportunities of sustainability driven companies during the time of crisis in 2020. The company Green City Solutions is used as a case study company in the field of air pollution. LÄS MER
15. "Mörka färger säljer typ knappt"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Personlig varumärkning är ett koncept som innebär att varumärken och dess image till stor del identifieras med en person. Personliga varumärken kommer med stora fördelar, exempelvis att en djupare relation etableras mellan organisation och konsument, vilket kan vara svårt att uppnå för en mer opersonlig organisation. LÄS MER