Sökning: "childrens visibility"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden childrens visibility.
1. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER
2. Det vi undgår att beakta– kan vi inte betrakta
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Examination concerning the possibility of finding prehistoric children as considerable actors through the medium of neolithic clay figurines which were discovered in the archaeological remains regarding a pitted-ware settlement excavated in Tråsättra, Stockholm parish in the year 2016. The main aim for this study is to pay attention to a group of individuals most often overlooked in archaeological research as a whole, by searching to find new angles of incidence in a material previously interpreted from a ritual perspective. LÄS MER
3. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen? och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER
4. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER
5. Nyköpings årum : ett gestaltningsförslag av ett stråk längs Nyköpingsån
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Arbetet syftar till att visa hur ett utsnitt av Nyköpings årum kan gestaltas för att skapa ett enhetligt och sammanhängande parkstråk längsmed Nyköpingsån, parkstråket ska både vara tillgängligt och upplevas som tryggt. Arbetet tar avstamp i Nyköpings kommuns Utvecklingsprogram för Årummet från 2015. LÄS MER