Sökning: "compulsory school for pupils with intellectual disabilities"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden compulsory school for pupils with intellectual disabilities.

  1. 21. Hur inkluderas särskoleelever i grundskolan? : En intervjustudie om några klasslärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanne Strömlund; [2016]
    Nyckelord :Inclusion Integrated student Intellectual disability Classroom teaching; Inkludering Integrerad elev Utvecklingsstörning Klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe school teachers` experience that in their mainstream class teach students received in compulsory school for students with intellectual disability. How do teachers work so the students with intellectual disability became included in the class? To get answers to my purpose, I have used the following research questions: How is the experience of working with didactic, social and spatial inclusion described? What appears as challenges for including processes with integrated students? I have performed qualitative interviews with five primary school teachers. LÄS MER

  2. 22. Skolplacering för grundsärskolans elever : var och hur genomför eleverna sin obligatoriska skolgång?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Adolfsson Gunnarsson; Karin Doyle; [2016]
    Nyckelord :Grundsärskola n; grundsärskoleelever; kursplan; obligatorisk skolgång; skolplacering; särskola; särskoleelever; timplan; träningsskoleelever;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka grundsärskoleelevers skolplacering. Vårt syfte är att undersöka vad en skolgång i grundsärskolan idag, i praktiken kan innebära för eleven, med avseende på skolplacering, och vårt mer preciserade syfte är att undersöka elevers skolplacering i grundsärskolan, avseende kursplanstillhörighet, elevens fysiska placering och skolans organisation. LÄS MER

  3. 23. Inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet : En intervjustudie om grundskollärares uppfattningar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Marklund; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; compulsory schools for pupils with learning disabilities; compulsory school; intellectual disability.; Inkludering; grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka grundskollärarens uppfattningar av inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet. Frågeställningarna är; vilka möjligheter, utmaningar och framgångsfaktorer ser grundskolelärare angående inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet? Studien är en kvalitativ studie där sex semistrukturerade intervjuer genomförs med grundskollärare med erfarenhet av inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet från förskoleklass upp till årskurs sex. LÄS MER

  4. 24. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Harriet Helena Shaposhnikov; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Intellectual Disabilities; Autistic Spectrum Disorders; Läsförståelse; Intellektuell funktionsnedsättning; Autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 25. Att möjliggöra kommunikation för elever med autism : En studie gjord i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annelie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Communication; autism spectrum disorders; intellectual disabilities; AAC; group interview and socio-cultural theory; Kommunikation; autismspektrumtillstånd; intellektuell funktionsnedsättning; AKK; gruppintervju och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some teachers in the compulsory school for learning disabilities describe how they enable communication for pupils with autism spectrum disorders and intellectual disabilities. The study is a qualitative study based on two group interviews with three informants in each group. LÄS MER