Sökning: "compulsory school for pupils with intellectual disabilities"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden compulsory school for pupils with intellectual disabilities.

  1. 16. Hur möjliggörs elevernas delaktighet inom grundsärskolan inriktning ämnesområden? : På vilket sätt skapar det vägar till elevers rätt till inflytande

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Lundström; Linda Nertlinge; [2019]
    Nyckelord :Grundsärskola; ämnesområden; delaktighet; inflytande; tydliggörande pedagogik; AKK;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on how teachers in compulsory school for students with severe intellectual disabilities promote the students' sense of participation and enable their right to influence. Our subject words are compulsory school for students with severe intellectual disabilities, participation, influence, structured pedagogy and AAC. LÄS MER

  2. 17. ”Utan mobiler och datorer skulle ingenting fungera” : Elever i gymnasiesärskolan ger perspektiv på digitala verktyg i undervisningen, det sociala samspelet och i vardagslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Students experience; digital tools; social interaction; ICT; intellectual disabilities; communication; teaching; Elevers erfarenheter; digitala verktyg; socialt samspel; IKT; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevers perspektiv på användandet av digitala verktyg i socialt samspel, som stöd i undervisningen och i vardagen. För att belysa detta område har elever som går ett nationellt yrkesprogram i gymnasiesärskolan intervjuats. LÄS MER

  3. 18. Berättelser om oro och om änglar i skolan : Vårdnadshavares levda erfarenhet av att ha ett barn i grundsärskola och i gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristin Sundman; [2018]
    Nyckelord :cumpulsory school for learning disabilities; upper secondary school for learning disabilities; guardians; phenomenology; lived experience; relationship between home and school; intellectual disability; ID; Grundsärskola; gymnasiesärskola; vårdnadshavare; fenomenologi; levda erfarenheter; relation mellan hem och skola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to contribute knowledge of guardian´s experience of having a child in compulsory- and upper secondary school for learning disabilities. Research questions: How do guardians describe their lived experience of the phenomenon of having a child placed in the compulsory- and upper secondary school for learning disabilities? How do guardians describe the relationship between home and school? Research indicates a multifaceted complexity characterized by high level of stress among guardians of children diagnosed with intellectual disabilities (ID). LÄS MER

  4. 19. Bemötande och förhållningssätt : lärare och elevassistenters syn på sin egen roll gällande bemötande och förhållningsätt gentemot elever i grundsärskolan med inriktning träningsskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Christina Olsson; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Författaren till studien har under åren som klasslärare i grundsärskolan uppmärksammat hur stor betydelse bemötande och förhållningssätt har för alla elever, men i synnerhet för elever på tidig utvecklingsnivå. Konsekvenserna för eleverna kan bli stora eftersom dessa elever är i en större beroendeposition än andra elever, eftersom de oftast behöver hjälp med att hitta ett sätt att göra sin röst hörd på. LÄS MER

  5. 20. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER