Sökning: "compulsory school for pupils with intellectual disabilities"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden compulsory school for pupils with intellectual disabilities.

  1. 11. Inkluderingens komplexitet : Lärares uppfattningar om grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Carola Sterner; Ann-Sofie Hagelin; [2019]
    Nyckelord :Integrated student; inclusion; intellectual disability; Integrerad elev; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att via några lärares uppfattningar få en ökad insyn om grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan.     För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER

  2. 12. Så nära men ändå så långt ifrån : En kritisk diskursanalys av åtta pedagogers utsagor gällande deras erfarenheter av att arbeta på skolor med grundsärskola och grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Antonia Kaaresdotter; Liza Persson; [2019]
    Nyckelord :Intellectual disability; compulsory school for pupils with learning disability; ableism; critical discourse analysis; Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ableism; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom åtta pedagogers utsagor gällande sina erfarenheter av att arbeta på skolor med både grundsärskola och grundskola belysa några av de diskurser som pedagogerna rör sig inom och utifrån dessa lyfta ableism i en svensk skolkontext. Våra frågeställningar är: Vilka diskurser framkommer i pedagogernas utsagor? Vilka tecken på ableism finns i diskurserna? Examensarbetets teoretiska ramverk är ableism och diskursanalys. LÄS MER

  3. 13. Undervisning i en skola för alla : Specialpedagogiska perspektiv i rektorers och lärares beskrivningar kring undervisning av grundsärskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Westman; [2019]
    Nyckelord :mainstreaming; intellectual disability; compulsory regular school; teachers; principals; special educational perspective; Integrering; utvecklingsstörning; grundskola; lärare; rektorer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka specialpedagogiska perspektiv som framträder när några grundskollärare, lärare i grundsärskolan och rektorer beskriver undervisning av integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. Syftet utmynnar i frågeställningar som handlar om hur de tre yrkeskategorierna beskriver förberedelse, genomförande samt utvärdering av sådan undervisning. LÄS MER

  4. 14. Social delaktighet för elever som läser i grundsärskolan med inriktning ämnesområden : En uppsats om elevassistenters tankar om hur elevers sociala delaktighet kan stärkas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Katarina Lundvall; [2019]
    Nyckelord :social inclusion; intellectual disability; educational aid; compulsory school for pupils with learning disabilities in training school classes; interview study; social delatighet; utvecklingsstörning; elevassistenter; grundsärskola inrikning ämnesområden; intervjustudie;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine educational aid´s perceptions of social inclusion in the compulsory school for pupils with learning disabilities in training school classes. The chosen method of this study is a qualitive research approach. LÄS MER

  5. 15. Sådant som var svårt, blev plötsligt lätt : Upplevelser av grundskolan och grundsärskolan ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lifvergren; [2019]
    Nyckelord :Students´experiences; intellectual disability; compulsary school for pupils with learning disabilities; compulsory school; Elevers upplevelser; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate some pupils' experiences of learning situations, support for learning and peer relations in compulsory school compared to compulsory school for pupils with learning disabilities. The study aimed to highlight the advantages and disadvantages, support for learning and peer relations the pupils experienced in the two school forms. LÄS MER