Sökning: "compulsory school for pupils with intellectual disabilities"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden compulsory school for pupils with intellectual disabilities.

  1. 6. Drama i grundsärskolans undervisning : en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Palm; [2022]
    Nyckelord :drama; compulsory school for pupils with learning disabilities; intellectual disability; teaching; didactics; drama; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; undervisning; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how drama can be used as a pedagogical tool in compulsory school for pupils with learning disabilities, and the conditions needed for drama to become a meaningful element in teaching. Five qualitative interviews were conducted with teachers with experience of drama in special school teaching. LÄS MER

  2. 7. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER

  3. 8. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  4. 9. Kampen om särskolan : Carlbeck-kommitténs utredning av särskolan i fackliga tidningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anders Bergfjord; Martin Thorén; [2021]
    Nyckelord :Special school Compulsory school for pupils with learning disabilities Compulsory school for children with severe learning disabilities; Intellectual disability; Salamanca declaration; PISA Programme for International Student Assessment; Särskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Lärarförbundet; Carlbeck-kommittén; Salamancadeklarationen; PISA Programme for International Student Assessment;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur diskussionerna kring avskaffandet eller behållandet av särskolan som skolform i relation till Carlbeck-kommitténs arbete har förts i Lärarförbundets (LF) tidningar. Studien ingår i forskningsprojektet From Salamanca to PISA. LÄS MER

  5. 10. Undervisning i grundsärskolan ur ett hälsoperspektiv : aspekter som påverkar daglig fysisk aktivitet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Hasselström; Ulrika Glans; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; grundsärskola; hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare;

    Sammanfattning : Författarna till denna studie är två blivande speciallärare, inriktning mot utvecklingsstörning. Under studietiden har de båda författarna till studien arbetat som lärare på grundsärskolan senare del, där de har haft som mål att införa mer fysisk aktivitet i form av rörelsepauser och en mer aktiv undervisning under hela skoldagen för eleverna med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER