Sökning: "compulsory school for pupils with learning disabilities"
Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden compulsory school for pupils with learning disabilities.
16. VAD ÄR EN LIKVÄRDIG SKOLA? -En jämförande fallstudie mellan Göteborgs stad och Laxå kommun
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This paper has investigated the right to equivalent education in compulsory school for pupils with learning disabilities. What has been investigated is what is the right to equivalent education and factors such as finances, equivalent and quality within two Swedish municipalities. LÄS MER
17. Nytta eller nyttig? : Elev och kropp i särskolan åren 1946–2011
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur synen på eleven och kroppen framställs i läroplanerna för särskolan åren 1946–2011. För att besvara studiens syfte användes fem frågeställningar. LÄS MER
18. Nyanlända elever i grundsärskolan : Grundsärskolelärares beskrivningar av pedagogiska förutsättningar i undervisningen av nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen rörande undervisningens pedagogiska förutsättningar vad gäller nyanlända elever i grundsärskolan. De senaste åren har ett flertal nyanlända elever mottagits i den svenska grundsärskolan. LÄS MER
19. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism. Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER
20. Inkluderingens komplexitet : Lärares uppfattningar om grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att via några lärares uppfattningar få en ökad insyn om grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan. För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER