Sökning: "consumer shopping behaviour"

Visar resultat 41 - 45 av 111 uppsatser innehållade orden consumer shopping behaviour.

  1. 41. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amadeus Hedenör; Victor Rotting; [2019]
    Nyckelord :Slow fashion; attitude-behaviour gap; sustainable; ethics; consumer behaviour; consumer culture theory; price; buying process; Slow fashion; attityd-beteende-gap; hållbarhet; etik; konsumentbeteende; consumer culture theory; pris; köpprocessen;

    Sammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER

  2. 42. Entry mode and institutional conditions to consider when entering a new market : The case of fashion apparel franchising in Germany

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Neema Kisanga; Samana Mohammad; [2019]
    Nyckelord :Franchising; Franchising Germany; Internalisation; Market entry; Fashion retailing internalisation; Uppsala Internalisation model; Institutional theory;

    Sammanfattning : Background:           Literature suggests that franchising as an entry mode for internalisation gains more and more popularity. However, existing literature shows many studies concerning franchising do not focus on industries. LÄS MER

  3. 43. Inventariesystem för minskat matsvinn i hushåll : En teknisk designstudie med teoretisk grund i beteendevetenskap

    Kandidat-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Jacob Möller; Hugo Bergqvist; [2019]
    Nyckelord :Food Inventory System; Matsvinn; Digital beteendeförändring;

    Sammanfattning : Klimatförändringen är en viktigt fråga som kräver insatser inom flera sektorer för att hållbara nivåer på växthusutsläppen ska kunna nås. En av dessa sektorer är livsmedelsindustrin där konsumtionen av livsmedel för en genomsnittlig svensk konsument utgör ca 25 % av de totala utsläppen. LÄS MER

  4. 44. Social proof as a promotional persuasion tactic - A quantitative comparative study on the individual and joint effects of scarcity and urgency on consumer behaviour

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Gustav Broström; [2019]
    Nyckelord :urgency; scarcity; social proof; e-commerce;

    Sammanfattning : With the emergence of e-commerce, the way consumers are shopping has changed drastically and the competition has increased. In order to stay profitable, retailers have to come up with more innovative and effective ways to attract and convert possible customers. LÄS MER

  5. 45. Konsumenters syn på återanvändning av kläder : En jämförelsestudie i Sverige om konsumentbeteende i olika åldrar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Åsa Gran; Julia Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Second hand; Reuse; Collection of reused clothes; Vintage; Redesign; Upcycle; Consumer behaviour; Circular economy; Sustainable development; Second hand consumers; Second hand; Återanvändning; Insamling av återvunna kläder; Vintage; Redesign; Upcycle; Konsumentbeteende; Cirkulär ekonomi; Hållbar utveckling; Andrahandskonsumenter;

    Sammanfattning : Dagens modekonsumtion har lett till att en stor mängd kläder slängs utan anledning vilket har en mycket stor inverkan på miljön. Modeindustrin har identifierats som en stor bidragande faktor till plastföroreningen i haven och är även ansvarig för 20 procent av det globala vattenspillet och 10 procent av planetens totala koldioxidutsläpp. LÄS MER