Sökning: "definition av samhälle och individ"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden definition av samhälle och individ.

  1. 11. Musikalitet : en grupp danspedagogstudenters uppfattningar av innebörden av begreppet musikalitet

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Karin Ivarson; [2016]
    Nyckelord :musicality; dance; culture; multiple; varation; cultural psychology; understanding; phenomenography; Musikalitet; dans; kultur; multipel; variation; kulturpsykologi; uppfattning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Musikalitet är ett begrepp fyllt av spänning. För många är musikalitet något eftersträvansvärt, men att definiera vad musikalitet innebär är mycket svårt, och det finns ingen vedertagen vetenskaplig definition som är allomfattande. LÄS MER

  2. 12. Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Britta Kaleta; [2014]
    Nyckelord :autism; elevassistent; utmanande beteende; utmanande miljö; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Britta Kaleta (2014)Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism. (Student Assistants work in a challenging school environment and students with learning disabilities and autism). LÄS MER

  3. 13. Heteronormativitet – en begreppsanalys : ”Alla är både offer och supportrar av systemet”

    Kandidat-uppsats, Hälsa, Aktivitet, Vård (HAV); Hälsouniversitetet

    Författare :Therese Malmström; Sanna Svedjeholm; [2012]
    Nyckelord :heteronormativity; concept analysis; nursing; healthcare relation; caring relation.; heteronormativitet; begreppsanalys; omvårdnad; vårdrelation; vårdande relation;

    Sammanfattning : Begreppet heteronormativitet användes i litteraturen första gången 1993. Begreppet går att finna i ordböcker och lexikon från 2006, men endast ett par av de moderna ordböckerna och lexikonen har inför begreppet. Idag saknar begreppet en exakt definition. LÄS MER

  4. 14. ”Att mobbas är ocoolt” : en studie om barns uppfattningar kring mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Madelen Karlsson; Heléne Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :barns perspektiv; uppfattning; mobbning; individpsykologi; socialpsykologi; sociokulturell; juridisk; fenomenografi;

    Sammanfattning : För att bidra till dagens antimobbningsarbete som sker ute på skolor ser vi att barnens perspektiv bör lyftas fram. Vi tar upp olika forskare och deras definition och syn på fenomenet mobbning. Här lyfter vi även fram fyra olika perspektiv som vi använder i vårt analysarbete. LÄS MER

  5. 15. Ämnet svenska, till vilken nytta? : En jämförelse mellan gymnasieelevers och gymnasielärares uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Wendelin Zobel; [2009]
    Nyckelord :svenska; svenskämnet; ämnet; elever; lärare; gymnasieämnet; språk;

    Sammanfattning : Bakgrund Trots att dagens läroplan ger möjligheten att individualisera undervisningen, uppstår ändå skillnader mellan lärares och elevers syn på vad ämnet svenska innebär. Ett nyttoperspektiv ger större möjligheter att finna vilka skillnaderna är. LÄS MER