Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Sustainable consumption in a consumer society. A study of sustainable consumption policy in Sweden 1992–2022.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis explores how the topic of sustainable consumption has been discussed in Swedish policy-making between 1992–2022 by analysing policy documents including government official reports, government bills and government communications. The aim of the thesis is to understand how consumption has been discussed and problematised from a sustainability perspective in Sweden over time. LÄS MER
2. ”När jag går in på Instagram så är inte min tanke att jag ska köpa något […] men så dyker det upp en rabattkod […]” : En kvalitativ studie om Instagrams influencers påverkan på konsumtion
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : In today's digital society, social media has a major impact on consumers. A contributing factor to consumption via social media is the phenomenon of influencers. LÄS MER
3. "Mer tid, energi och fokus helt enkelt" - En sociologisk studie om att välja alternativ konsumtion eller minimalism i ett senmodernt konsumtionssamhälle
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Overconsumption has become a common phenomenon in our contemporary consumer society. Furthermore, overconsumption has repeatedly been pointed out for its negative impact on the wellbeing of both humans and the environment. Alternative consumption and minimalism have, in recent years, become increasingly noticeable as a solution to this problem. LÄS MER
4. Design för hållbara produkter
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Vi lever idag i ett konsumtionssamhälle som innebär att vi förbrukar varor och tjänster i en hög takt och konsumtionsbeteendet styrs inte enbart av behov utan snarare av en vilja att förnya och att stärka vår sociala position. Den ökade konsumtionen har lett till ett köp och släng beteende som tär på jordens resurser och om företag på något sätt kan undvika detta är det positivt ur både ett samhälls- och miljöperspektiv. LÄS MER
5. Demokratins konsolidering i Ungern. Demokratisering i ljuset av fem överlappande arenor
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med detta arbete är att mäta hur långt Ungern äntligen har framgått i demokratins konsolidering. Denna undersökning utgår ifrån liberalistiskt perspektiv och genomförts av en kvalitativ fallstudie av Ungern i teorikonsumerande sammanhang. LÄS MER