Sökning: "delaktighet gymnasiesärskola"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden delaktighet gymnasiesärskola.
21. Delaktighet i gymnasiesärskolan : Lärares erfarenheter kring elevers delaktighet gällande bedömning i gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka några lärares erfarenheter gällande att göra elever på gymnasiesärskolan delaktiga i bedömningen av deras kunskapsutveckling. Metoden jag använde mig av var intervjuer. Jag utförde studien i en mellanstor svensk kommun bland sex lärare som arbetade på gymnasiesärskolans nationella program. LÄS MER
22. "Att låta dem det rör komma till tals" : En studie om några elevers beskrivningar av att vara elev i gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att beskriva några elevers erfarenheter av att vara elev i gymnasiesärskolan och att lyfta fram deras berättelser. Med fokus på lärande, inflytande, delaktighet och tillhörighet. Det är en studie som har sin grund i ett inifrånperspektiv som handlar om förståelse för elevers perspektiv. LÄS MER
23. Gymnasiesärskolans läroplan som möjlighet och begränsning : En studie ur ett diskursanalytiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur utvecklingsstörning framställs i gymnasiesärskolans läroplan. Diskursanalys används som metod för att ringa in vilka föreställningar som skapas om elever med intellektuell funktionsnedsättning och hur synsätt på intellektuell funktionsnedsättning i samhället återspeglas genom läroplanens texter. LÄS MER
24. Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ metod med inslag av kvalitativa tolkningar. LÄS MER
25. Om vägen till lönebidragsanställning för elever och unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera framgångsfaktorer kring lönebidrags-anställningar för personer med lindrig utvecklingsstörning samt vilken typ av förberedande arbete som upplevs som gynnsamt. Studien är genomförd utifrån en kvalitativ forskningsmetod, där vi genomfört intervjuer med 15 informanter; sex unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning som har eller snart skulle påbörja, en lönebidragsanställning samt nio nyckelpersoner, involverade i övergångsarbetet på olika sätt. LÄS MER