Sökning: "demokratibegreppet"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade ordet demokratibegreppet.

  1. 16. Låt de yngsta barnen få möta demokratin i förskolan! : En vetenskaplig essä om förskolans demokrati-och värdegrundsarbete med de yngsta barnen i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åsa Lernberg; [2019]
    Nyckelord :preschool; democratic; values; care; toddlers children between 1-3 years old ; förskola; demokrati; värdegrund; omsorg; yngsta barnen;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to investigate how to work with values and democracy in practice, when working with early childhood education and care. The thesis is presented as an essay, where the framed questions are considered using several different perspectives. LÄS MER

  2. 17. Demokratin i läroboken : En studie om värden i svenska läroböcker inom samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jesse Ljung; [2019]
    Nyckelord :Democracy; values; Demokrati; värderingar;

    Sammanfattning : This essay studies if democratic values are mediated as prescribed by the curriculum for upper secondary schools. The objects of analysis are the sections dealing with democracy in textbooks for social science. The purpose of this essay is to see if textbooks mediate democratic values ​​as prescribed by the curriculum. LÄS MER

  3. 18. Den (o)omstridda demokratin : En diskursanalys med fokus på de demokratiska värdena i läroböcker och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Olle Henriksen; [2019]
    Nyckelord :Discourse analysis; text books; social science; democracy; democratic values; democratic right and freedoms; Mouffe; Laclau; Connolly; Lundström; Diskursanalys; läroböcker; samhällskunskap; demokrati; demokratiska värden; demokratiska fri- och rättigheter; Mouffe; Laclau Connolly Lundström.;

    Sammanfattning : Studiens mål är att undersöka hur läroplanens hänvisningar om att demokratiska värden ska genomsyra undervisningen påverkar läroböckernas innehåll kring demokratibegreppet. Studien bygger på en diskursanalytisk metod och resultatet bygger på läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet som material. LÄS MER

  4. 19. Posthumanistiska potentialiteter i policy : Diffraktiva läsningar av lärande för hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maia Mattis Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Sustainability; Early Childhood Education for Sustainability; Policy; Posthumanism; Diffraction; Förskoledidaktik; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; policy; posthumanism; diffraktion;

    Sammanfattning : Lärande för hållbar utveckling syftar till att förändra världen. Men det tycks finnas olika tyngdpunkter i vad hållbar utveckling är. En fråga om natur och miljö eller en fråga om tre samverkande områden: miljö, ekonomi och sociala aspekter. LÄS MER

  5. 20. Demokratibegreppet hos Elias Canetti - formering av ett perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Jan Stenfell; [2018]
    Nyckelord :Democracy; Ideal type method; Max Weber; Elias Canetti; Nobel Prize 1981; Ideological Analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : When Elias Canetti was awarded the Nobel Prize in Literature in 1981 it made him famous to a wider reading public, but his personal acquaintance with a range of European writers had already made him one of the central intellectuals of his time. His works include the novel Auto da Fé and his tour de force, a collection of aphorisms called Crowds and Power. LÄS MER