Sökning: "diversity of identity."

Visar resultat 1 - 5 av 274 uppsatser innehållade orden diversity of identity..

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan och betydelsen av en inkluderande förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver att de arbetar interkulturellt i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kanokwan Srinuansuk; [2024]
    Nyckelord :Culture clash; Identity development; Interculturality; Multiculturality; Preschool; Förskolan; Identitetsutveckling; Interkulturalitet; Kulturkrock; Mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Interkulturellt arbetssätt är givande för alla barn oavsett kulturell bakgrund. Det interkulturella arbetssättet bidrar till att barn utvecklar sin kulturella identitet och får förståelse för mångfalden i vårt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Mellan religion och sekularism : En kvalitativ studie om religiösa gruppers anpassningsstrategier och respons på sekularismens utmaningar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ajla Karic; [2024]
    Nyckelord :Sweden; religion; secularization; modernization; qualitative method; religious diversity; religious practices.;

    Sammanfattning : This study, grounded in qualitative research methods, aims to provide a deeper insight into Sweden's religious landscape by examining the varied responses of different religious groups to the ongoing process of secularization and how these communities work to preserve their faith in a secular society. The study applies Weber's and Casanova's conceptualization of modernization, emphasizing the transformation of established systems through new ideologies, offering an analysis of how religious groups respond to secularization. LÄS MER

  3. 3. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Towards Another Closet?! The Social Integration-related Experiences of Georgian LGBTQ+ Asylum Seekers in Berlin, Germany.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tamazi Sozashvili; [2023-11-03]
    Nyckelord :LGBTQ asylum seekers; Social Integration; Intersectionality; Georgia; European Union.;

    Sammanfattning : Georgia is among the top 10 nationalities who seek asylum in the EU. Despite not existing the official statistics, LGBTQ+ individuals, too, flee from Georgia due to persecution and discrimination based on sexual orientation and gender identity. LÄS MER

  5. 5. Digital identitet och visuell interkulturalitet i framtidens bildpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Wright; Emil Pernet; [2023]
    Nyckelord :Visual culture learning communities; Third space; digitalisation; Gaming; interculturality; intercultural pedagogy; visual arts pedagogy; Bild; Bildpedagogik; Digitalisering; Fortnite; Interkulturalitet; Interkulturell; Konstpedagogik; VCLC; Visuell kultur;

    Sammanfattning : This knowledge overview consists of research surrounding digitalisation in pedagogics, visual culture learning communities and the correlation between these two subjects. Intercultural pedagogics often refers to including pupils’ ethnical cultural diversity as grounds for creating a discourse surrounding equality and inclusion in the classroom. LÄS MER