Sökning: "drama education"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden drama education.

  1. 11. Drama i förskolan : Förskollärares uppfattningar av drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Utbult; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers’conception; drama; drama in education; phenomenography; förskola; förskollärares uppfattningar; drama; dramapedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Drama beskrivs i forskning främja positiva egenskaper hos individer i förhållande till sin omvärld. I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfts drama fram som en uttrycksmetod för lärande i andra ämnen och inte som en viktig konstform i sig. Syftet med studien är att öka kunskap om förskollärares syn på drama i förskolan. LÄS MER

  2. 12. Det skojigaste var när vi arbetade med Gustav den tredjes död : En undersökning om lärares erfarenheter och uppfattningar om arbetet med estetiska uttrycksformer i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Holmström; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska språken; estetisk kommunikation; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn more about teachers' experiences and perceptions of aesthetic learning processes in social studies education in grades 4-6. This was examined through the following research questions: How do teachers describe their work with aesthetic expressions in social studies education in grades 4-6? What different purposes for the use of aesthetic learning processes do teachers describe? How do teachers describe the conditions for their teaching with aesthetic learning processes? To what extent do teachers use aesthetic expressions as part of their teaching, and which expressions are used the most? To answer these questions, five teachers teaching social studies subjects in grades 4–6 were interviewed. LÄS MER

  3. 13. Multimodalt lärande i historieundervisningen : En ämnesdidaktisk intervjustudie med F-3 lärare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fredrika Åkerlund; Elsa Swenzén; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; gestaltande arbetssätt; skönlitteratur; multimodalt lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar utifrån intellektuella och fysiska artefakter i historieundervisningen? Hur beskriver F-3 lärare att elever utvecklar sitt historiemedvetande?Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar med multimodala arbetssätt som pedagogiskt drama,lekpedagogik och skönlitteratur för att utveckla elevernas historiemedvetande? Detta är de forskningsfrågor som vi har undersökt i vår studie. Studiens syfte är att undersöka hur F-3 lärare förhåller sig till begreppet historiemedvetande och vilka arbetssätt de använder sig avför att utveckla elevernas historiemedvetande. LÄS MER

  4. 14. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  5. 15. Kyrkoherdens förändrade funktion : En studie om kyrkoherdefunktionen utifrån kyrkomötesprotokoll från det att relationsförändringarna kyrka – stat började utredas fram till 2020-talet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maria Åkerström; [2022]
    Nyckelord :Vicar; leadership; organisation; administration; the Swedish General Synod; Kyrkoherde; ledarskap; organisation; kyrkomöte;

    Sammanfattning : The decision to investigate the relations between the Church of Sweden and the Swedish state was taken in 1956 and the decision was built on the law of religious freedom from 1951. The historical close relation needs to be revised. LÄS MER