Sökning: "eco-labeling"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet eco-labeling.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja för Kravmärkningen : En analys av faktorer som påverkar konsumenters betalningsvilja av utvalda livsmedelsvaror

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Emma Aldén; Andersson Linnéa; [2019]
    Nyckelord :Nudging; elasticity; external effects; consumer behavior; willingness to pay; eco labeling; Krav label; Nudging; elasticitet; externa effekter; konsumentbeteende; betalningsvilja; miljömärkning; Kravmärkning;

    Sammanfattning : Kravmärkningen existerar för att främja ekologisk framtagning av livsmedel, märkningen har existerat länge och vuxit till att bli ett välkänt varumärke. Hur väl märkningen fungerar för att påverka konsumtionen är något som är värt att studera närmare. LÄS MER

  2. 2. En grönare Vårmarknad

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Matilda Hildingsson; [2019]
    Nyckelord :Toursim; sustainable development; Jamtlis; environmental certification; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish tourism sector is expanding. The turnover of 2017 ended on 317 billion SEK, which is an increase with 7,4 % from the year before (Tillväxtverket, 2018). Increased tourism and more events lead to a bigger impact on the environment while at the same time enhancement in tourism development. LÄS MER

  3. 3. Impact of green marketing on consumer buying behavior: The mediating role of environmental knowledge. : A quantitative study in the context of Pakistan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

    Författare :Basharat Ali; [2019]
    Nyckelord :Green marketing; consumer buying behavior; environmental knowledge; eco-labeling; green advertising; green branding;

    Sammanfattning : Green marketi ng is aimed at directing a company‘s efforts to undertake the processes of designing a product, its promotion, pricing, and distribution in a way that can help to protect the environment. The current study is aimed at investigating the influence of green marketing practices including eco-labeling, green branding and green advertising on consumer buying behavior in Pakistan which is a developing country. LÄS MER

  4. 4. Implementering av Svanenmärkning

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design; KTH/Byggteknik och design

    Författare :Saliba Zakaria; Ali Chahine; [2018]
    Nyckelord :Miljömärkning; Svanen; Kriteriedokument; Portalen; Åke Sundvall Byggnads AB; Sicklingen; Studentbostäder; Flerbostadshus; Nordisk Miljömärkning; Generation 3;

    Sammanfattning : Bygg- och fastighetsbranschens miljöpåverkan är ingen hemlighet. Enligt en undersökning som baserats på flertalet miljöindikatorer från Boverket motsvarade det årliga utsläppet av växthusgaser i genomsnitt 13 miljoner ton under perioden 2008–2011 Det och mycket annat har gjort att stora aktörer inom byggbranschen, däribland Veidekke och Skanska valt att ansluta sig till miljöcertifieringssystem som en medveten satsning för en mer skonsam miljö. LÄS MER

  5. 5. Consumers’ preferences towards eco-labeled products and purchase intention : The moderating effect of national culture

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Kristina Checheleva; Tatiana Kucheryavenko; [2017]
    Nyckelord :Eco-labeling; eco-labeled product; consumer preferences; health care; environmental care; purchase intention; culture; cultural dimensions; moderating effect.;

    Sammanfattning : Eco-labeling is an important matter in the modern world, because of its relationship to the significant issues of the society, i.e. environmental and health care. More and more people pay great attention to the ‘green’ aspect of their lives. LÄS MER