Sökning: "education act SFS"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden education act SFS.

  1. 1. SKOLPERSONALS ERFARENHETER AV BARN SOM FAR ILLA : En kvalitativ studie om de resonemang som leder till orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Porvari; Mikaela Törnlind; [2024]
    Nyckelord :mandatory reporting; children; Social Services; school; preschool; cooperation; anmälningsplikt; barn; socialtjänst; skola; förskola; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka förskole- och skolpersonals upplevelser och erfarenheter av barn som far illa och de omständigheter som leder fram till en orosanmälan. Empirin har samlats in med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer och har sedan analyserats med hjälp av rollteori. LÄS MER

  2. 2. Vilket stöd har skolsköterskor vid anmälan till socialtjänst om att barn far illa : En kvantitativ enkätstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Malin Svensson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; district nurse; school nurse; support; quantitative study; Barn som far illa; distriktssköterska; kvantitativ studie; skolsköterska; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt socialtjänstlagen (SFS 2001:453) har skolsköterskor en skyldighet att anmäla om de misstänker att ett barn far illa, anmäla till socialtjänst. Trots det sker underrapportering till socialtjänst från professionella i skolor. LÄS MER

  3. 3. ”Desto tidigare jag som skolkurator upptäcker problemen, desto enklare blir det att förebygga dem” : En kvalitativ studie om skolkuratorers syn på förebyggande av psykisk ohälsa bland elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Wilma Sundler; [2023]
    Nyckelord :mental illness; school counselor; student health care; cooperation; prevention work. obstacles and opportunities; psykisk ohälsa; skolkurator; elevhälsan; samverkan; förebyggande arbete; hinder och möjligheter;

    Sammanfattning : Children spend a lot of time in school during their childhood and it is important that schools are safe and good environments. Though, mental illness among pupils in Sweden continues to increase. LÄS MER

  4. 4. Demokratins utmaningar, vad har det med förskolan att göra? : En intervjustudie om hur förskollärare tolkar och konkret arbetar med förskolans demokratiuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Martina Bodving; Helena Åkesson; [2023]
    Nyckelord :democracy; preschool; democratic mission; dimensions of democracy; influence; participation; communication; interaction; children as future democratic citizens;

    Sammanfattning : Preschool has an important role in society to form future democratic citizens (Biesta 2003, ss.62f). The education act (SFS 2010:800 1 kap 5§) and Curriculum for the preschool - Lpfö 18 (Skolverket 2018, s.5) maintain that the preschool should be based on a democratic foundation, connect to and solidify respect for basic democratic values. LÄS MER

  5. 5. Psykosocial utredning som standardiserad bedömningsmetod. En programteoretisk ansats.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jenny Moëll Lim; [2023]
    Nyckelord :psychosocial assessment; evidence-based practice; standardized assessment method; somatic care; medical social workers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Currently, medical social workers are required to conduct psychosocial assessments and are expected to understand the nature of the task. Through the assessment, medical social workers were also expected to make appropriate judgments that should have been scientifically grounded in a patient-safe manner and in accordance with the Patient Safety Act (SFS 2010:659). LÄS MER