Sökning: "effektiva marknader"
Visar resultat 11 - 15 av 143 uppsatser innehållade orden effektiva marknader.
11. Blir den svenska marknaden förledd av resultatmanipulation? : En studie av marknadens reaktion på diskretionära periodiseringar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Enligt den effektiva marknadshypotesen prissätter marknader tillgångar rationellt utifrån all tillgänglig information. En viktig datapunkt för företagsvärdering är det redovisade resultatet. Resultatet kan manipuleras genom diskretionära beslut som påverkar hur resultatet periodiseras. LÄS MER
12. Värdebolag vs tillväxtbolag i en lågräntemiljö 2010-2019 : En jämförande studie mellan två investeringsstrategier genom beräkning av den riskjusterade avkastningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Intresset för sparande och aktiemarknaden har ökat kraftigt på senare år. Det kan delvis förklaras av att aktiemarknaden har blivit betydligt mer lättillgänglig med den digitala utvecklingen vilket har skapat nya förutsättningar för privatsparare att ta del av aktiemarknaden. LÄS MER
13. Revisionsanmärkningars påverkan på aktiekursen : En kvantitativ studie om förändringar i aktiekursen på svenska noterade bolag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : According to the efficient market hypothesis the stock price for a company should be evoked immediately when new and unpredicted information about the company’s value is published. A publishing of a qualified audit opinion that disclose previously unknown negative aspects of a limited liability company, should thus result in a negative impact on its share price. LÄS MER
14. FAS : Framtidens potenta hjulupphängning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : The purpose of the project was to explore potential markets where EMTW can implement their patented adaptive suspension. The project team thus began to understand the functions of the adaptive suspension and how to utilize it. LÄS MER
15. Inbound marknadsföring - att attrahera och behålla kunder : En kvalitativ studie om digital marknadsföring inom modebranchen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Marknadsföringen har förändrats drastiskt under det senaste decenniet och forskningen visar att traditionella marknadsföringsaktiviteter inte längre är lika effektiva på grund av bland annat ett förändrat konsumentbeteende. Till följd av den förändrade attityden mot traditionell marknadsföring har ett nytt koncept vid namn inbound marknadsföring fått en allt mer framträdande roll på konsument- och företagsmarknaden. LÄS MER