Sökning: "essä"

Visar resultat 6 - 10 av 451 uppsatser innehållade ordet essä.

  1. 6. En essä om ett absurt resonemang- : och om (o)möjligheten att utforska barns världar

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :linda ihse; [2023]
    Nyckelord :Children ́s worlds; child’s perspective; adult interpretations; absurdity; bliss of ignorance; Barns världar; barns perspektiv; vuxnas tolkningar; absurditet; okunnighetens välsignelse;

    Sammanfattning : This essay delves into the question of whether the desire to understand children in their thought process can lead adults into interpret children ́s thoughts through their own worldview. It explores the idea whether it is futile to believe in the possibility of fully understanding and if we could benefit by surrender that notion. LÄS MER

  2. 7. Omsorg eller kontroll En essä om Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom - ett hermeneutiskt perspektiv

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Kristina Hård; [2023]
    Nyckelord :National guidelines; Socialstyrelsen; hermeneutic and phenomenologic theory; Gadamer; practical knowledge; primary health care; psychodynamic therapy;

    Sammanfattning : As with other areas in healthcare, the public mental health body is regulated by governing documents and regulations. As with clinical care ”Socialstyrelsen” has developed national guidelines for how the mental health care should be managed. One of these documents focuses on the treatment of anxiety and depression. LÄS MER

  3. 8. Hur platt är platt? : En kvalitativ studie om icke-hierarkiska organisationer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Emma Lundström Wittenfelt; Lotten Stedt; [2023]
    Nyckelord :Flat organizations; non-hierarchical organizations; heterarchies; group theory; self-organization; teams; power dynamics; power structures; phenomenology; leadership; and organization.; Platta organisationer; icke-hierarkiska organisationer; heterarkier; gruppteori; självorganisering; team; maktdynamik; maktstrukturer; fenomenologi; ledarskap och organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur fenomenet platthet fungerar och upplevs i organisationer samt att få en ökad förståelse för självorganisering och formella och informella strukturer i icke-hierarkiska organisationer. En experimentell fenomenologisk studie gjordes på svenska platta organisationer med kriteriet få eller inga mellannivåer av chefer. LÄS MER

  4. 9. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  5. 10. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER