Sökning: "estetik i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden estetik i grundskolan.

  1. 1. Estetiska lärprocesser i den naturvetenskapliga undervisningen : En intervjustudie om estetiska lärprocessers betydelse för naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan F-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Arleen Aziz; [2022]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig undervisning; estetiska lärprocesser; estetiska erfarenheter; motivation;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan årskurs F-9 och hur de upplever att det främjar elevers lärande. Fokus ligger dock framför allt på det gemensamma mellan estetik och lärande där estetiska lärprocesser anses vara ett arbetssätt för att, inom alla ämnen, nå kunskap. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttryck i biologiämnet : En studie om biologilärares erfarenheter av arbetet med estetiskauttrycksmedel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johannes Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska uttryck; estetik; biologiundervisning; grundskolan; högstadiet;

    Sammanfattning : I kursplanen för biologi framgår det att eleverna ska behandla naturvetenskapligt innehåll genomestetiska uttryck. Däremot finns få studier om hur detta kan gå till i praktiken. Att undersöka dettaområde kan tillföra nya insikter om biologilärares tillämpning av estetiska uttryck. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser och olika uttrycksformer : En policystudie om estetiska lärprocesser och uttrycksformer utifrån läroplanen och kursplaner i samhällsorienterande ämnen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Karolina Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning; aesthetics; culture; expression; forms of expression; text analysis; curriculum analysis; multimodal tools; Estetiska lärprocesser; estetik; kultur; uttryck; uttrycksformer; textanalys; läroplansanalys; multimodala verktyg;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to analyze and interpret the curriculum and through that highlight what opportunities the curriculum sets for the teachers to teach in accordance with aesthetic learning processes and different forms of expressions that’s a part of the lecture and the learning of the social studies subject in F-3. There is a lack of research on the aesthetic learning process and forms of expression linked to F-3 core subjects and almost no research linked to social studies. LÄS MER

  4. 4. Lärarens uppdrag Värdegrunden : En strukturerad litteraturstudie om viktiga värden i grundskolan medinriktning på årskurs F-3 och deras SO-undervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

    Författare :Louise Elofsson; Oliver Hallström; [2020]
    Nyckelord :värdegrundsundervisning; värdegrundsarbete; lärare; värderingar; värden; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att analysera vad man forskat om närdet gäller arbetet med värdegrunden som ska förmedlas i skolan. Tanken med att göradetta är att få verksamma som blivande lärare att reflektera över och inspireras avvilka värden som förmedlas, liksom hur och varför de förmedlas. LÄS MER

  5. 5. Den oavsiktliga transpositionen : En studie av hur programmering kommer till uttryck i en matematik- och tekniklektion

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

    Författare :Anna Perez; [2020]
    Nyckelord :Programmering; Scratch; didaktisk transformation av kunskap; teknikundervisning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : I augusti 2018 blev det obligatoriskt att följa den reviderade läroplanen där programmering har införts i ämnena teknik och matematik (Skolverket, 2017). I denna studie har syftet varit att identifiera vilken kunskap som synliggjorts då lärare inkluderat programmering som ett innehåll i undervisning i ämnena teknik och matematik på grundskolan. LÄS MER