Sökning: "examensarbete musikpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden examensarbete musikpedagogik.

  1. 1. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER

  2. 2. Musikskolan - fritidsintresse eller utbildning? En jämförelse mellan musikskolor i Sverige och Finland ur lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ylva Öhman; [2017]
    Nyckelord :Klassisk musik; Sverige; Musikinstitut; Music Education Kulturskola; Educational Science; Group tuition; Classical music; Finland; Sweden; Communal music school; Music school; Gruppundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This thesis is investigating how teachers and students experience their time at music schools in Sweden and Finland. The purpose of this study is to see how teachers and students in both countries see their education, with their structural differences. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning för nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet- en studie om musiklärares didaktiska förhållningssätt i mötet med språkintroduktionselever i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lydia Viktorsson; [2017]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Identitet; Musik; Nyanlända elever; Språkinriktad musikundervisning; Identity; Language-oriented music education; Music; New arrivals; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I och med min utbildning till lärare i musik- och svenska som andraspråk vill jag låta dessa ämnesområden sammanfläta i mitt examensarbete. I och med den flyktingström som påverkat hela vårt land har skolsituationen i Sverige förändrats. Antalet nyanlända elever i skolan har ökat och många av dem ska få undervisning i musik. LÄS MER

  4. 4. ”Lysande!” Instrumentallärares tankar kring att ge beröm

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Martin Brandqvist; [2015]
    Nyckelord :autonomi; ansträngning; beröm; flow; förmåga; inre motivation; instrumentalundervisning; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ability; autonomy; educational sciences; intrinsic motivation; instrumental teaching; music education; praise; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka attityder hos 4 instrumentallärare kring att ge beröm till sina elever. Lärarna har intervjuats om vad de har för tankar kring att ge beröm. Som utgångspunkt för varje intervju ligger dokumentation och observation av ett lektionstillfälle med fokus på beröm. LÄS MER

  5. 5. Bakom kulisserna - En kvalitativ studie av att arbeta ensam med musikföreställningar för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Rosenqvist; [2015]
    Nyckelord :regi; rörelse; lek; estetik för barn i förskoleåldern; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; rytmik; publikdelaktighet music education; educational sciences; eurythmics; aesthetics for preschool aged children; stage-management; audience participation; movement; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis has an interdisciplinary approach in-between pedagogy and stage production. The qualitative study examines artists working alone preparing and performing solo musical theatre for children of preschool age. LÄS MER