Sökning: "företag social organisation"

Visar resultat 11 - 15 av 307 uppsatser innehållade orden företag social organisation.

  1. 11. Career Advancement and Ethnicity : The Experiences in a Multinational Swedish Company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lava Kurda; [2022]
    Nyckelord :Career Advancement; Ethnicity; Diversity and Inclusion; Multinational Organization; Discrimination; Diversity Management; Ethnic Privilege; Sweden; Global.; Karriäravancemang; Etnicitet; Mångfald och Inkludering; Multinationell organisation; Diskriminering; Mångfaldshantering; Etnisk Privilegium; Sverige; Global;

    Sammanfattning : In terms of ethnic background, the labor market of the twenty-first century may be more culturally diverse than ever. At the same time, cultural, racial and ethnic bias are frequently reflected in organizational hierarchy. LÄS MER

  2. 12. CSR och dess inverkan på anställdas motivation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elsa Castensson; Sofia Holmbeck; Axel Nilervall; [2022]
    Nyckelord :CSR; corporate social responsibility; motivation; employee empowerment; inre motivation.; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: CSR och dess inverkan på anställdas motivation Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 hp Författare: Elsa Castensson, Sofia Holmbeck och Axel Nilervall Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: CSR, corporate social responsibility, motivation, employee empowerment, inre motivation Forskningsfråga: Hur upplever anställda på två svenska företag att arbetsplatsens CSR-arbete påverkar deras motivation? Syfte: Studien syftar till att undersöka samt skapa en djupare förståelse för hur anställda upplever företagets CSR-arbete, samt huruvida detta påverkar deras motivation. Vi ämnar bidra till kunskap inom den teoretiska forskningen angående kopplingen mellan motivation och CSR, för att undersöka anställdas upplevda motivation i samband med företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  3. 13. Hållbara aktiviteter inom inköpsfunktionen : En kvalitativ studie på svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lisa Hartmann Gyllenhammar; Matilda Cederberg; Cecilia Karsberg; [2022]
    Nyckelord :Purchasing; Purchasing role; Sustainability; Sustainable development; Textile value chain; Fashion industry; Strategies; SSCM; Inköp; Inköpsrollen; Hållbarhet; Hållbar utveckling; Textil värdekedja; Modeindustrin; Strategier; SSCM;

    Sammanfattning : Introduktion: Textilbranschen är en av de industrier som har störst negativ påverkan på miljön och sociala förhållanden. Detta har mynnat ut i att det i dagens samhälle finns efterfrågan och förväntningar på industrin att förändras, både för planetens bästa men även för företagens överlevnad. LÄS MER

  4. 14. Key Factors Considered When Purchasing a VR Hobby Skill Training Simulator : A Consumer Perspective

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Ada Lindmark; Kajsa Nilsson Kinberg; [2022]
    Nyckelord :virtual reality; virtual reality simulator; hobby skill training simulator; consumer behavior; purchasing behavior; theory of planned behavior; virtual reality; virtual reality simulator; hobby skill training simulator; consumer behavior; purchasing behavior; theory of planned behavior;

    Sammanfattning : In recent years, VR and VR devices have become more popular due to advances intechnology and lower costs, making the technology more accessible to the general public. One application within VR that is expected to grow is VR hobby skill training simulators (VR HSTS), which are now accessible not only for education and companies but also to consumers. LÄS MER

  5. 15. Vinstdrivande och ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Bahar Arman; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Stakeholder theory; Development of sustainability reporting; For-Profit and non-profit organizations; TBL and validity; Nyckelord: Intressentteori; Utveckling av hållbarhetsrapportering; Vinstdrivande och ideella organisationer; TBL och validitet;

    Sammanfattning : Syfte: Målet med denna forskning är att undersöka utveckling av vinstdrivande och icke-vinstdrivande hållbarhetsrapporter för organisationer för att förstå bättre hur hållbarhetsrapportering har utvecklats i takt med att reglerna har förändrats från att vara frivillig till obligatoriska. Dessutom studien undersöker hur ett företag möter intressenternas informationsbehov i sina hållbarhetsrapporter. LÄS MER