Sökning: "förskola stor arbetslag"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden förskola stor arbetslag.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Strategier för att stimulera barns samspel utifrån ett specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Isbella Lindelöf; Högstedt Camilla; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; samspel; samspelsstrategier; samspelssvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Högstedt, Camilla och Lindelöf, Isabella (2022). Strategier för att stimulera barns samspel utifrån ett specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  4. 4. Vad hände på förskolorna under pandemin? : En induktiv studie om pedagogers uppfattningar kring barns utevistelse på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elenore Danielsson; Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :förskola; pandemi; pedagogers uppfattning; undervisning; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt för barnen i förskolan att vistas ute i en naturlig miljö för sin utveckling både motoriskt och kognitivt. I forskningen framkommer det att pedagoger i förskolan haren förståelse för utevistelsens betydelse för barnens utveckling och lärande, både på gården och utanför staketet. LÄS MER

  5. 5. Anmälningsplikten i förskolan : En kvalitativ studie om sex förskolepedagogers erfarenheter och uppfattningar av anmälningsplikten i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Nordahl; Veronica Tuomivirta; [2019]
    Nyckelord :Anmälningsplikten; erfarenhet; förskola; förskolepersonal; pedagogik; pedagog; uppfattning och upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att skapa en förståelse för sex förskolepedagogers erfarenheter och uppfattningar av anmälningsplikten i den pedagogiska verksamheten. För att samla in data till vår kvalitativa studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer och vinjetter som metod. LÄS MER