Sökning: "förskolan 1800"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden förskolan 1800.

  1. 1. Från dagisfröken till förskollärare : Förskollärares berättelser om ett förändrat uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anderssson Jessica; Sofie Åkerberg; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; Educare; Fenomenologi; Förhållningssätt; Förskollärare; Kompetens; Läroplan; Omsorg; Undervisning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolan som institution började på 1800-talet med barnkrubban där fokus var  omsorg. Genom åren förändrades institutionen och 1998 blev det förskola med fokus på omsorg  och undervisning som en helhet. LÄS MER

  2. 2. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alejandra Enekull; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :samling; pedagog; inomhusverksamhet; utomhusverksamhet; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie;

    Sammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER

  3. 3. Att göra genus i sagor : En analys av genus och maktförhållanden i utvalda barnsagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Schyman; [2021]
    Nyckelord :fairy tales; gender; poststructuralist perspective; pree school; stereotypes; förskola; genus; normkritik; poststrukturalism; sagor;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera hur genus görs i sagor som blir lästa i förskolan. I min studie analyserar jag folksagor och konstsagor från 1800-talet samt moderna sagor. Metoden jag använder är kvalitativ litteraturanalys med ett poststrukturalistiskt perspektiv på genus. LÄS MER

  4. 4. En hårfin gräns mellan lek och undervisning : En studie av förskollärares beskrivningar av undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Fredriksson; Josefin Mannersten; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; lärandets akt; lärandets objekt; barns perspektiv; lek och responsiv.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nygammalt begrepp inom förskolan, begreppet har funnits sedan förskolan startade i Sverige på 1800-talet. Efter revideringen av läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har begreppet fått en starkare framtoning, vilket medfört att förskollärare fått större krav på sig (Skolverket, 2018). LÄS MER

  5. 5. Korslimmat trä som ytskikt med avseende på brand i Sverige och Norge : Skillnader i utformning av brandskydd i byggnader med korslimmat trä i Sverige och Norge

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :Oskar Johansson; Fredrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Korslimmat brand träkonstruktion massivträ;

    Sammanfattning : Sverige har likt Norge en lång historia med byggnader av träkonstruktioner. Efter de många stadsbränderna på 1800-talet i de båda länderna förbjöds träbyggnader med över två våningar. LÄS MER