Sökning: "förskolan och socialisation"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden förskolan och socialisation.

  1. 16. Femårskör och skolövergång - Femårskör som förberedelseaktivitet inför skolstarten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chalink Ahmed; Riina Björkdahl; [2018]
    Nyckelord :femårskör; gemenskap; gemensam sång; rytmik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Övergången från förskolan till förskoleklass är ett stort steg till alla barn. Enligt Läroplanen är förskollärarnas uppdrag att förbereda barn inför skolstarten genom olika aktiviteter. LÄS MER

  2. 17. Får jag också vara med? : En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sigrid Björnström; Sara Brinkhäll; [2018]
    Nyckelord :Kamratkultur; tillträdesstrategier; fri lek; flerspråkighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka strategier flerspråkiga barn i åldrarna tre till fem år använder för att få tillträde och samspela i den fria leken samt hur förskollärare och barnskötare agerar för att stötta flerspråkiga barn. En kvalitativ metod med etnografisk ansats samt Corsaros tillträdesstrategier har legat till grund för datainsamling och analys. LÄS MER

  3. 18. Musik i förskolan - “lika självklart som att äta mat” : En intervjustudie angående förskollärares föreställningar om sig själva i samband med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sarah Litte; Josefine Persson; [2017]
    Nyckelord :förskollärare; musik; musikalitet; självsäkerhet; förskola;

    Sammanfattning :  I denna undersökning har vi intervjuat fyra förskollärare för att ta reda på deras tankar om sig själva i samband med musik i förskolans verksamhet. Resultatet i studien visar att osäkerhet, i relation till musik, förekommer i svenska förskolor. LÄS MER

  4. 19. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Lundkvist; Charlotta Persson; [2017]
    Nyckelord :barnböcker; demokrati; didaktik; förskola; genus; högläsning; jämställdhet; literacy; makt; självständigt subjekt; socialisation; språkutveckling; stereotypa könsroller; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER

  5. 20. Regler i en oviss världEn studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Nilsson; Oscar Björklund; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. LÄS MER