Sökning: "förskollärare böcker"

Visar resultat 11 - 15 av 219 uppsatser innehållade orden förskollärare böcker.

  1. 11. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Valet av böcker i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare väljer ut böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carl Thomsen; Linnea Landström Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Books; book selection; kindergarden; preschool; kindergarden teacher; interests; Böcker; bokval; förskola; förskollärare; målstyrning; intressen;

    Sammanfattning : Studienssyfte är att få en inblick i valet av böcker i förskoleverksamheten och de dilemman som finns gällande val av böcker med hjhjälp av semistrukturerade intervjuer. Genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring valet av böcker fåår vi en överblick kring deras tankar om momentet. LÄS MER

  3. 13. Fem Förskollärares uppfattningar om högläsning och dess funktion i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elvira Nolerud; Åsa Wedin; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; emergent literacy; förskollärares uppfattningar; högläsning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes hur förskollärare anser sig använda högläsning i verksamheten, samt att undersöka hur pedagogerna uppfattar att högläsningen bidrar till barnens språkliga utveckling. Fem förskollärare observerades och intervjuades med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  5. 15. En förskola för alla : Om inkludering och litteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Persson; Emma Lernstad; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; förskola; inkludering; litteratur; normkreativ; normkritisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till hur barns språkutveckling och inkludering kan möjliggöras genom litteratur, för att främja en förskola för alla barn. Studiens teoretiska utgångspunkt baseras på det sociokulturella perspektivet och den fenomenografiska teorin. LÄS MER